ŠMÍD, P. Konstrukční provedení čerpadel [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2010.

Klas, Roman

Autor zpracoval bakalářskou práci, která poskytuje úvod do problematiky hydrostatických čerpadel. Nejprve nastínil kritéria k posouzení podobnosti hydraulických strojů a zmínil základní pojmy a závislosti. Dále pokračoval hlavním dělením hydrogenerátorů a popsal jejich vlastnosti, klady a zápory. Poznávaná oblast byla poměrně široká a vyžadovala studium odpovídající literatury zaměřené na konstrukci a provoz. Hlavní typy čerpadel byly doplněny základními výpočetními vztahy definujícími např. geometrický objem. V některých bodech došlo k nezbytnému zjednodušení, avšak tuto skutečnost nelze vzhledem k rozsahu bakalářské práce vnímat jako nedostatek. Z věcného hlediska lze v textu objevit určité množství drobných nepřesností. Bylo by také vhodné klást větší důraz na práci s technickou literaturou, přesnost formulací, pravopisné chyby a stylistickou čistotu. Jak ale bylo zmíněno, je rozsah studie poměrně velký, a proto si její vypracování vyžádalo značné množství úsilí a času. Autor si počínal samostatně a kromě doporučené literatury využíval i další podklady. Prokázal dobrou orientaci v odborném textu a schopnost osvojit si základní poznatky. Bakalářskou práci proto doporučuji k obhajobě.

Šperka, Oldřich

Po úvodu, který popsal vznik a vývoj čerpadel se autor v krátkosti zmínil o rozdělní na hydrostatická a hydrodynamická. Provedl jejich rozbor, zhodnotil výhody a nevýhody a popsal hydrodynamickou podobnost. Rovněž uvedl názorný graf určující vhodnost a rozsah použití jednotlivých typů. V dalším textu se autor omezil pouze na popis hydrostatických čerpadel v souladu se zadáním. V úvodu práce je přehledný diagram znázorňující rozdělení nejpoužívanějších typů čerpadel a touto strukturou se autor řídí i v průběhu dalšího textu. Autor nejdříve popisuje hydrostatická čerpadla s kmitavým pohybem a později se zabývá čerpadly s rotačním pohybem. V každé z těchto stěžejních kapitol uvádí mnoho typů, ke kterým je připojen stručný popis funkce, porovnání s jinými typy, zhodnocení výhod i nevýhod a tabulka shrnující základní parametry. U čerpadel, která mají nejširší uplatnění v praxi, nebo jsou složitější konstrukce, autor podrobněji popisuje některé části, popř. uvádí konstrukční doporučení, která zlepšují parametry čerpadla nebo odstraňují jeho největší slabiny. Dále se v práci můžeme seznámit s nejzákladnějšími fyzikálními parametry popisujícími hydrostatická čerpadla. Autor zde zmiňuje průtok, tlak, otáčky a účinnost. Poslednímu jmenovanému bodu, tedy účinnosti, je věnována největší část. V bakalářské práci jsou rovněž zmíněny základní zákony, kterými lze s určitým zjednodušením popsat proudění kapalin. Jedná se o Pascalův a Archimédův zákon a zákony zachování hmotnosti a energie. Nakonec jsou uvedeny teoretické charakteristiky hydrostatických převodníků. V závěru autor poměrně přehledně shrnul celou práci a uvedl příklad použití některých hydrostatických čerpadel v praxi s odůvodněním jejich výhod. Také zmiňuje skutečnost, že vývoj v dnešní době je zaměřen především na optimalizaci jednotlivých částí a ne na vývoj nových principů. Rovněž zde velmi správě poukazuje na hospodárnost provozu těchto zařízení, a tedy provázanost s ekonomickou stránkou věci. Hydrogenerátorů existuje celá řada a tím úměrně roste i množství a náročnost literatury popisující jejich problematiku. Autor však prokázal, že je schopen vypracovat přiměřeně stručnou, dostatečně výstižnou a přehlednou práci na zadané téma. Domnívám se, že cíle, které tato bakalářská práce měla, byly dosaženy. Text je vhodně doplněn obrázky, které jsou přehledně očíslovány a popsány. Jejich kvalita je vesměs dobrá, nicméně např. na stranách 16, 17 a 18 je čitelnost obrázků horší. Pravopisných a stylistických chyb je v textu hodně. Jedná se zejména o chybějící interpunkci nebo mezery mezi jednotlivými větami. Toto jsou však jen formální chyby, které nemají vliv na celkovou strukturu a logičnost práce. Tu naopak hodnotím kladně. Přes některé neobratné formulace, popř. drobné nepřesnosti v textu, které se v práci vyskytly, pan Pavel Šmíd vypracoval bakalářskou práci dobře a prokázal tím, že je schopen orientovat se v problematice. Z tohoto důvodu doporučuji bakalářskou práci k obhajobě.

eVSKP id 29442