VACEK, T. Zdroje elektrické energie v ČR se zaměřením na využívání biomasy [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2009.

Špaček, Jaroslav

Bakalářská práce pojednává o zdrojích elektrické energie v České Republice. V první části práce autor popisuje možné druhy elektroenergetických zdrojů a blíže se soustředí na výrobu energie z obnovitelných zdrojů (OZE). Stěžejní část práce, v které autor prokázal schopnosti samostatně analyzovat a vyhodnocovat informace, je obsažena v kapitolách 6 až 8. Zde nejdříve autor diskutuje skutečně dosažené uplatnění OZE v uplynulých letech a navazuje na tuto část potřebnými přírůstky výroby z OZE, které jsou nutné k naplnění indikativního cíle stanoveného Evropskou Unií. Zdroji obnovitelné energie zaměřenými na využívání biomasy v ČR se autor věnuje v poslední části práce. Práce je na dobré grafické i textové úrovni. Téma bakalářské práce je velice aktuální a poznatky jsou využitelné v praxi. K práci mám následující připomínky: - kapitola 6: Na uvedené tabulky a grafy se autor v textu vůbec neodkazuje, tudíž není zcela jasné, co jimi zamýšlel. - Odkazy na literaturu nejsou konkrétní. Autor využíval především internetové zdroje informací a není u nich specifikována URL adresa. Autor splnil zadání ve všech bodech, a proto doporučuji jeho práci k obhajobě.

90

Liedermann, Pavel

Předložená bakalářská práce řeší problematiku výrobních elektroenergetických zdrojů v České republice se zaměřením na výrobu biomasy. Jedná se o významný problémový okruh, který se týká uplatňování obnovitelných zdrojů, jejichž podíl při celkové výrobě je sledovaným údajem. Student řešil problematiku v širším pojetí, kdy se v první části práce věnuje stávající zdrojové základně ES ČR. Uvádí technologické principy výroby v jednotlivých typech zdrojů, číselné údaje o instalovaných výkonech a celkové možnosti jejich výrobního uplatnění s ohledem na tuzemské podmínky. Uváděné číselné údaje student zpracoval ve značné šíři. Je zřejmé, že čerpal ze širokého spektra datových zdrojů, přičemž lze konstatovat, že údaje plně odpovídají realitě. V další části práce jsou popsány základní principy regulace v elektrizační soustavě. Tato část je sice zpracována stručně, nicméně jsou zde jasně definovány základní definice a principy jednotlivých druhů regulací. Následně je popsána problematika celkové energetické bilance ČR; popis vychází ze statistiky a nastiňuje základní směry vývoje bilance do budoucna. V této části by pro úplnost bylo vhodné se zmínit také o výkonové bilanci; tato problematika není v práci samostatně popsána, i když jednotlivé části jsou v předcházejících kapitolách popsány. Hlavní částí práce je hodnocení obnovitelných zdrojů energie a jejich celkového podílu. Je zde dobře zpracována statistika několika posledních let. Je prezentována řada číselných údajů. Student správně vyhodnotil rozhodující závěry, jedná se zejména o reálné nazírání na to, jak se hodnoty vyvíjejí a co lze do budoucna očekávat. To je podstatné zejména v další části práce, kde je zcela zřetelně definován teoretický rozsah potřebné výstavby obnovitelných zdrojů, aby byl splněn tzv. indikativní cíl, přičemž je zcela v souladu s realitou konstatováno, že tento cíl je nereálný. V závěru práce je věnována pozornost konkrétním zdrojům využívajícím biomasu. Jsou zde zmíněny rozhodující výrobny, bylo by však vhodné, aby průzkum skutečné situace byl proveden šířeji. Závěrem lze konstatovat, že práce splňuje podmínky zadání. Je zpracována na dobré úrovni se širokým využitím statistických údajů a zejména jejich vyhodnocením. Za kladné lze považovat to, že při formulaci dílčích i celkových závěrů jsou řečeny podstatné skutečnosti a zejména to, že tyto závěry hodnotí situaci reálně, bez snahy ji zkreslovat, i když nejsou pro další vývoj ES ČR vždy příznivé. Práce je i po formální stránce zpracována na dobré úrovni. Souhrnně lze uvést, že i přes některé dílčí připomínky byla práce zpracována na dobré úrovni a lze ji doporučit k obhajobě.

90

eVSKP id 13334