VIŠČOR, P. Studie pasivního chlazení kabiny osobního automobilu [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2010.

Fišer, Jan

Diplomová práce pana Petra Viščora je na téma Studie pasivního chlazení kabiny osobního automobilu. Hlavním cílem práce bylo provést rozbor možných způsobů pasivního chlazení kabiny konkrétního typu osobního automobilu s cílem vytipovat opatření a úpravy vozu, které mohou přivést nevýznamnější redukci energetické náročnosti klimatizace kabiny. Vliv vytipovaných opatření měl být posléze ověřen pomocí numerické simulace ve specializovaném 1-D simulačním prostředí Theseus-FE 3.0. Student přistupoval k zpracování práce velice odpovědně a samostatně, pravidelně konzultoval řešenou problematiku a zvládnul použití specializovaného 1-D stimulačního softwaru Theseus FE 3.0. Za účelem simulace vytvořil komplexní 3D model kabiny automobilu Volkswagen Polo se všemi důležitými geometrickými detaily karoserie, interiérových panelů a vnitřního vybavení kabiny. Z výsledků simulací pak vyhodnotil dopad jednotlivých úprav a opatření na energetickou bilanci kabiny a tím i na energetickou náročnost následné klimatizace. Lze tedy konstatovat, že student splnil všechny zadané cíle a jeho práci tak mohu doporučit k obhajobě. Diplomovou práci pana Petra Viščora hodnotím stupněm výborně/A.

Hejčík, Jiří

Cílem předložené diplomové práce bylo provést rozbor možných způsobů pasivního chlazení kabin osobních automobilů a vytipovat způsoby, které mohou přinést nejvýznamnější redukci energetické náročnosti klimatizace kabiny. Autor práci o celkové délce 58 stran rozdělil do 8 číslovaných kapitol. V prvních dvou kapitolách se autor zabývá základními mechanizmy přenosu tepla a metodami hodnocení kvality vnitřního prostředí v kabinách vozidel. Třetí kapitola je pak věnována problematice technického řešení klimatizace a větrání kabin automobilů. Obsahem následující kapitoly jsou vlastní metody pasivního chlazení automobilů, které autor nalezl, a stručně popisuje princip jejich činnosti. Zbylé 4 kapitoly tvoří vlastní část práce diplomanta, neboť se v nich zabývá porovnání vybraných variant pasivního chlazení pomocí numerického modelování. Kromě popisu zvoleného výpočetního programu THESEUS-FE autor v těchto kapitolách uvádí postup tvorby výpočetní geometrie, volbu porovnávaných variant, nastavení okrajových podmínek a vlastní nastavení výpočtu. Tuto čtveřici kapitol uzavírá kapitola věnovaná vyhodnocení výsledků. Ačkoliv je práce po gramatické stránce na velmi dobré úrovni, jejímu grafickému zpracování autor příliš pozornosti nevěnoval, což celkový dojem z předložené práce výrazně kazí. Nepochopitelné je zejména použití tabulek, které přetékají ze stránky na stránku, přičemž nejen že chybí popis jednotlivých sloupců na další stránce, ale v některých místech i ohraničení jednotlivých buněk (Tab. 2, str. 33). Značné nedostatky shledávám i v obsahu práce, kdy k popisu použitého programu THESEUS-FE autor používá zvláštní kapitolu, která obsahuje pouze jednu číslovanou podkapitolu. V té jsou velice stručně popsány základní možnosti programu a odkaz na návod. Bez vysvětlení tak zůstávají základní mechanismy výpočtu, což je vzhledem k nevelkému rozsahu práce velká škoda. „Úsporně“ se autor zachoval také k popisu vlastního modelu, jehož vytvoření musel věnovat obrovské úsilí, avšak jeho popisem zabere přibližně půl strany. Nejslabším článkem celé práce je vlastní vyhodnocení provedených simulací jednotlivých variant pasivního chlazení kabin automobilů. Diplomant zvolil jako hlavní hlediska porovnání teplotu vnitřního vzduchu na konci simulace a střední teplotu povrchů, kterou však počítal jako aritmetický a nikoliv vážený průměr. Tyto hodnoty doplnil o grafické znázornění rozložení teplot uvnitř automobilu. Zvolené parametry sice ukazují na účinnosti jednotlivých metod pasivního chlazení, avšak neposkytují žádné informace o chování systému jako celku, což bych u inženýrského přístupu očekával. I přes uvedené výhrady doporučuji práci k obhajobě.

Schopnost interpretovat dosaž. vysledky a vyvozovat z nich závěry E
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii D

eVSKP id 29390