HRAZDÍRA, M. Materiály na bázi uhlíku a jejich využití [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2010.

Klakurková, Lenka

Předložená bakalářská práce je zpracována v rozsahu 51 stran, s průběžně řazenými obrázky a tabulkami. Z metodického hlediska vycházel bakalář plně z doporučených zásad pro zpracování bakalářské práce a zadané téma zpracoval v rámci zadaného tématu velmi uceleně a přehledně v deseti logicky navazujících kapitolách. Po úvodní kapitole, která je věnována obecnému úvodu do problematiky materiálů na bázi uhlíku se bakalář soustředil nejprve na uhlík obecně, později na nově objevené formy uhlíku a získávání uhlíkových materiálů. V dalších kapitolách a podkapitolách se student věnuje různým formám uhlíku a jejich využití v praxi, dále popisu syntetického uhlíku, grafitu a uhlíkových vláken. Poslední a zcela samostatná část je zaměřena na kompozity s uhlíkovými vlákny – jejich různé typy matrice, různé typy a uspořádání vláken, atd. včetně jejich praktického použití. Veškeré informace potřebné k vytvoření rešerše na zadané téma čerpal bakalář z dostupné literatury i z elektronických médií, které jsou uvedeny v samostatné kapitole. Celkový počet citovaných pramenů (53 citací) svědčí o rozsáhlé práci s literaturou i jejím zpracování. Student přistoupil k řešení zadaného tématu velmi samostatně a zodpovědně, a lze konstatovat, že předkládaná práce je na velmi dobré úrovni. Je psána chronologicky, srozumitelně, bez závažných gramatických a stylistických chyb. Přístup bakaláře lze označit za velmi aktivní a jeho samostatné práci při zpracování rešerše ani samotné práci nelze nic podstatného vytknout.

Čelko, Ladislav

Předložená bakalářská práce je tvořena rozsáhlou teoretickou částí zabývající se problematikou materiálů na bázi uhlíku a jejich využití. V rozsahu 51 stran a formou zpracování této části výrazně převyšuje požadavky kladené na tento typ kvalifikačních prací, avšak z jiného úhlu pohledu tak vytváří ucelený, velmi přehledný a aktuální soubor informací o dané tématice. Impozantní je rovněž využití 53 literárních pramenů, z nichž 36 není starších desíti let, což jen nadále potvrzuje její aktuálnost. V souladu se zadáním práce byla zpracována vysoce kvalitní literární rešerše obsahující dostupné informace o uhlíku jako prvku, jeho alotropických modifikacích a nově vyvíjených forem uhlíku s vysokým aplikačním potenciálem v blízké budoucnosti, získáváním a vlastní přípravou uhlíkových materiálů a jejich současného využití. Navazující kapitoly pak detailněji popisují nejznámější v současnosti využívané formy uhlíkových materiálů přes jejich přípravu až po ukázky praktických aplikací. Detailněji jsou tak zpracovány materiály jako syntetický uhlík a grafit, uhlíková vlákna a zejména kompozity s uhlíkovými vlákny. V práci je rovněž otevřena i otázka současného vývoje kovových a keramických kompozitním materiálům tohoto typu s nízkou měrnou hmotností a očekávanými pokročilými vlastnostmi. Bakalářská práce v předložené formě umožňuje přímou návaznost na realizaci experimentální části, která by mohla být případně realizována v rámci navazujícího studia jejího navrhovatele. S ohledem na stylistiku práce byl zaznamenán nízký výskyt překlepů nepřevyšující obvyklé množství a drobné typografické nedostatky zejména v jednotném odsazení jednotek, které však zásadně nesnižují kvalitu bakalářské práce. V celkovém souhrnu tak lze konstatovat, že autor přistoupil k řešení zadaného tématu zodpovědně a bakalářská práce je na velmi dobré odborné úrovni.

eVSKP id 28557