ŠALDA, Z. Nejistoty měření a statistické modely [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2011.

Vdoleček, František

V bakalářské práci jsou statisticky analyzovány různé typické úlohy opakovaných měření technické praxe. Doplněna je rovněž jednoduchým názorným příkladem celkové analýzy nejistot měření. Bohužel zvolené statistické programy nedisponují všemi zákony rozdělení, které se v oboru nejistot měření používají a student již nestihl použitelnost těchto chybějících zákonů ověřit jinými metodami.

Schopnost interpretovat dosažené vysledky a vyvozovat z nich závěry C
Samostatnost studenta při zpracování tématu C

Košíková, Jana

Tato bakalářská práce pojednává o nejistotách měření, rozdělením pravděpodobnosti a využitím statistických SW pro ověření platnosti zákonů rozdělení. V bakalářské práci je nesoulad ve formátování jednotlivých kapitol a jejich částí. Mělo být dodrženo jednotné formátování, aby se zabránilo její nečitelnosti. Např. kap. 2.1.3 se zcela ztrácí, neboť je nevhodně odsazena od kraje stránky. Tab. 3.2 je zarovnána na střed, zatímco jiné tabulky jsou zarovnány vlevo. Dále autor mohl zvolit jinou velikost písma u názvu podkapitol a jejich částí, příp. použít kurzívu apod. Abstrakt mohl být více rozveden. V úvodu bakalářské práce je místo popisu problematiky práce a nastínění obsahu jednotlivých kapitol popsána historie měření, což by mohlo být ve zkrácené formě uvedeno jako podkapitola kapitoly 2. Dále by mohla být kapitola 2 trochu stručněji napsaná, např. uvést jen některé z velkého množství odvozených jednotek SI. V kapitole 3 by bylo vhodnější seřadit podkapitoly následovně: prvně kap. 3.1.2 zabývající se rozdělením chyb měření, pak teprve kap. 3.1.1 o zdrojích chyb měření. V práci chybí příčiny systematických, náhodných a hrubých chyb. Dále, jak se vyjadřuje výsledná chyba měření a jaké maximální hodnoty je možné dosáhnout. V kap. 3.1.1 schází vlivy prostředí. V kap. 3.5 chybí zdroj obrázků, příp. v jakém SW byly vytvořeny. Podkapitola 4.3 zabývající se SW pro testování rozdělení pravděpodobnosti by mohla být méně stručná. Každý z uvedených SW mohl více popsat, ke každému mohl uvést obrázek základního pracovního prostředí a také je na závěr mohl mezi sebou porovnat. V kap. 4.6 chybí obrázek histogramu. Dále zde měly být vyjmenovány a zobrazeny základní typy histogramu. Pod tab. 5.1 by byla vhodná poznámka s vysvětlením zkratek použitých v záhlaví tabulky. Výsledky práce by mohly být více okomentovány a lépe odůvodněny. A také by mohlo být vysvětleno, proč je použitá metoda vhodnější než ostatní. Ne vždy se dá spolehnout na p-hodnotu. V hlavní části práce by mohlo být uvedeno více příkladů z řešených problémů. V práci je uveden jediný příklad, který autor bohužel zařadil až za přílohy na 92. str., místo aby jej dal jako novou podkapitolu v kapitole 5. Dále by u tohoto vzorového příkladu mohl být uveden i výstup ze SW.

Vlastní přínos a originalita D
Schopnost interpretovat dosaž. vysledky a vyvozovat z nich závěry D

eVSKP id 36654