LOUTOCKÝ, J. Návrh letounu pro vlekání a základní akrobacii [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2010.

Posudky

Posudek vedoucího

Mališ, Michal

Práce je členěná logicky do 18 kapitol, které se drží přesně zadání práce. V úvodu autor definuje požadavky na letoun, omezení a typický let. Zcela nad rámec zadání autor realizoval internetový dotazník adresovaný pilotům vlekařům i akrobatům s dotazy na parametry a vlastnosti letounu. Z odpovědí následně vycházel při stanovení koncepce letounu. Dále práce popisuje návrh křídla, ocasních ploch, trupu, odhad hmotnosti, centrážní rozbor. V oblasti aerodynamiky, letových vlastností a výkonů jsou analyzovány statická i dynamická zásoba letounu, poláry křídla i letounu, obálka zatížení. Podrobně je práce věnovaná výkonům samostatného letounu i letounu v aerovlaku. Práce je zakončena systémovým modelem letounu. Z obsahu a provedení je patrné, že diplomant se v problematice orientuje, slušná je grafická úprava i jazyková úroveň, kterou místy nepatrně kazí obraty, které patří do neformálního rozhovoru a ne do technické zprávy. U některých vztahů a převzatých údajů chybí odkazy na literaturu. Přístup diplomata k práci považuji za příkladný. Diplomant pracoval průběžně samostatně a výsledky konzultoval s vedoucím práce. Nutno zmínit, mimořádnou aktivitu diplomata v průběhu studia na projektech Leteckého ústavu (VUT 001 Marabu a VUT 700 Specto) a jeho přínos k těmto projektům.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání A
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod A
Vlastní přínos a originalita A
Schopnost interpretovat dosažené vysledky a vyvozovat z nich závěry A
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii B
Logické uspořádání práce a formální náležitosti A
Grafická, stylistická úprava a pravopis A
Práce s literaturou včetně citací C
Samostatnost studenta při zpracování tématu A
Navrhovaná známka
A

Posudek oponenta

Šošovička, Róbert

Diplomant provedl návrh vlečného letounu schopného provádět základní akrobacii. Úloha byla omezena použitím předem definované pohonné jednotky. Po komplexní analýze rozhodl pro jednomístné dolnoplošné uspořádání s podvozkem s ostruhovým kolem. S ohledem na předpokládané využití letounu upřednostnil vlastnosti vlečného letoun před akrobatickým. Při návrhu si správně uvědomoval požadavky na takovýto letoun i vzájemné vlivy návrhových parametrů. Celkově lze fázi koncepčního návrhu hodnotit kladně. Při samotném návrhu bohužel málo komentuje volbu jednotlivých parametrů (např. průměr vrtule, zúžení křídla). Ve výpočtech se uvádějí parametry o kterých není jasné, kde se vzaly (není výpočet, komentář ani zdroj) – např. výpočet doletu. Někdy chybí shrnutí a zhodnocení výsledků, např. není uveden max. součinitel vztlaku křídla ani letounu, chybí vztlakové čáry křídla a letounu, naproti tomu uvádí neobvyklou charakteristiku cL/cD na úhlu náběhu. V textu se vyskytuje více slangových pojmů, např. celoplechový letoun, křížení křídla, otočná klapka, úhel natočení listu vrtule, apod. a nepřesných vyjádření (indukovaný odpor křídla je zařazen do škodlivého odporu). Hodnocení letových vlastností je provedeno pouze stanovením statické a dynamické zásoby stability s pevným kormidlem a určení ustálené rychlosti klonění samotného křídla. Ve výpočtech poláry letounu uvažuje s indukovaným odporem VOP i SOP, ale není uveden postup jeho stanovení, nebo alespoň stanovení součinitelů vztlaku. Při sestavování manévrovací obálky zatížení v rozporu s úvodním předpokladem, omezené akrobacie, zvyšuje oproti požadavku předpisu max. záporný násobek a max. nepřekročitelnou rychlost. Rozbor letových výkonů obsahuje všechny významné analýzy, včetně stanovení výkonů v aerovleku. Diplomant si uvědomuje jejich závislost na hmotnosti letounu a proto počítá všechny výkony pro dvě charakteristické hmotnosti. Bohužel při přepočtu potřebných tahů se dopustil chyby, vlivem které se veškeré výpočty s nižší hmotností stávají nepoužitelné, příp. zavádějící, takže je nutné se spokojit s výsledky při max. vzletové hmotnosti. Systémový model letounu barevně znázorňuje materiály použité při konstrukci a patrně nepozorností jsou žebra křídla a VOP v barvě kompozitních materiálů. Práce přes veškeré nedokonalosti ukazuje na schopnost diplomanta orientovat se v problematice návrhu letadla. Je si vědom její komplexnosti a v práci vždy zohledňoval více současně působících faktorů. Svůj nadhled dokazuje i v závěru práce, kdy hodnotí navržený letoun a navrhuje možná řešení zlepšení jeho užitných vlastností a konkurenceschopnosti. Práci doporučuji k obhajobě.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání B
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod B
Vlastní přínos a originalita A
Schopnost interpretovat dosaž. vysledky a vyvozovat z nich závěry B
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii B
Logické uspořádání práce a formální náležitosti A
Grafická, stylistická úprava a pravopis B
Práce s literaturou včetně citací C
Navrhovaná známka
B

Otázky

eVSKP id 30135