VASILUK HILLOVÁ, M. Možnosti využití pravítka pilota v praxi obchodního pilota [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2010.

Vosecký, Slavomír

Bakalářská práce splňuje všechny stanovené cíle. Na vybraném druhu pravítka pilota jsou podrobně ukázány možnosti, které toto pravítko poskytuje uživateli - pilotovi s CPL - pro řešení navigačních úloh. Textová i obrazová část práce odpovídají charakteru zadání. Jsou popsány všechny druhy úloh, které připadají v úvahu. Popisy postupů řešení jsou díky obrazovému doprovodu stručné a velmi názorné. Při obhajobě BP je žádoucí, aby autorka na vybraných příkladech hlavních úloh tuto jednoduchost a snadnost manipulace s pravítkem pilota demonstrovala. Práce tvoří ucelenou informaci o možnostech, které pilotní počítadlo standardního uspořádání poskytuje pilotovi s kvalifikací CPL při předletové přípravě a během letu. Mimo jiné je v ní správně poznamenáno, že pravítko pilota je stále užitečnou pomůckou v pilotní praxi. Ze všech uvedených důvodů hodnotím bakalářskou práci slečny Moniky Hillové výslednou známkou "výborně".

Šošovička, Róbert

Cílem práce bylo seznámit se s dostupnými variantami pilotního počítadla (Flight Computer) a naučit se jeho správnému a rychlému používaní. V práci se autorka zaměřila na rozšířený typ E-6B a její zručnost v ovládání počítadla lze vzhledem k rozsahu práce očekávat. Práce stručně popisuje historii počítadla a jeho prvky. Řešení jednotlivých úloh s použitím pilotního počítadla je zakomponováno do textu, ve kterém v časovém sledu připomíná veškeré potřebné prvky obecné přípravy k letu a jeho provedení. Samotný postup výpočtů je vysvětlován vždy v místě, kde je největší pravděpodobnost jeho potřeby za letu a při jeho plánování. Jsou popsány a na příkladech ukázány možnosti této pilotní pomůcky. V práci se vyskytují některé nepřesnosti, např.: druhá strana počítadla znázorňuje magnetické kurzy (nemusí být magnetické), v rozsahu Machova čísla od 0,6 do 1 klesá součinitel odporu, palivo se skládá (zásoba paliva se skládá), apod. Ve většině případů jde o formální nepřesnosti a slangové pojmy. Číslování kapitol je až do páté úrovně a zcela chybí kapitola „Seznam zkratek“. V uspořádání práce mírně ruší kontinuitu výkladu kapitola 4 CPL (Comercial Piot Licence), která je zařazena za prvotní popis počítadla ale věnuje se oprávněním a využitelnosti CPL. Tato kapitola je vhodná, ale měla by být zařazena před, nebo za kapitolami přímo se týkajících počítadla. Názornosti jednotlivých příkladů, zejména v kapitolách určování úhlů snosu a dalších vlivů větru by pomohlo použití schématických nákresů vektorů rychlostí s naznačením grafického a početního řešení. Práce je zajímavá nejenom jako návod k použití navigačního počítadla, příp. ukázka geniality tohoto zařízení, ale i jako upozornění na důležité body v přípravě letu, např. hodnocení meteorologické situace, aktivizace omezených vzdušných prostorů, volba výšky letu, zásoba paliva atd. Práce splnila cíle zadání a poskytuje přehled úloh řešitelných na navigačním počítadle E-6B i s postupem jejich výpočtu. Práci doporučuji k obhajobě.

eVSKP id 30148