DOLEŽALOVÁ, Š. Využití alternativních testů ekotoxicity pro posouzení kontaminovaných environmentálních matric [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta chemická. 2011.

Zlámalová Gargošová, Helena

Předložená bakalářská práce zpracovává aktuální problematiku využití alternativních testů ekotoxicity pro posouzení kontaminovaných environmnetálních matric. Cílem práce, která je rešeršního charakteru bylo zpřehlednit alternativní testy ekotoxicity a porovnat je se standardními testy ekotoxicity a na základě získaných poznatků navrhnout baterie testů vhodných k posouzení environmnetálních dopadů kontaminovaných matric na ekosystém. Pro tyto účely čerpala autorka z 62 literárních zdrojů časopiseckého i internetového typu. V souladu s požadovanými cíli jsou v práci charakterizovány jednotlivé alternativní testy, jejich vhodnost pro hodnocení jednotlivých typů matric a porovnány s testy standardními. Rovněž autorka na základě získaných poznatků navrhla baterie testů vhodných pro objektivní ekotoxikologické hodnocení kontaminovaných matric. Autorka bakalářské práce prokázala schopnost samostatné práce, účelného využití celé řady pramenů a informací a jejich přehledné zpracování podle vytyčeného cíle bakalářské práce. Oceňuji její aktivní zájem o danou problematiku, snahu využívat cizojazyčné zdroje a rychlou reakci na moje připomínky. Bakalářská práce splňuje veškeré požadavky pro tento typ prací, a proto ji doporučuji k obhajobě s hodnocením výborně.

Splnění požadavků zadání A
Využívání konzultací při řešení práce A
Celkový přístup k řešení úkolů A
Studium literatury a její zpracování A
Využití poznatků z literatury B
Kvalita zpracování výsledků A
Interpretace výsledků, jejich diskuse B
Závěry práce a jejich formulace A

Doležalová Weissmannová, Helena

Bakalářská práce je rešeršního charakteru a zabývá testy ekotoxicity pro možnost zhodnocení ekotoxicity environmentálních matric. Téměř 2/3 práce je sumarizace a výčet všech testů používaných v ekotoxikologii, a to jak standardní tak i alternativní. Kapitola kontaminace životního prostředí a ekotoxikologii je v příliš obecné rovině. Diskuze, která navrhuje soubor testů pro hodnocení kapalných a pevných matric je na 2 strany, z návrhu není jasné zda již tento návrh již někdo udělal, nebo zda je to vlastní návrh autorky a hlavně není pořádně zdůvodněno, proč a za jakým účelem je potřeba používat uvedený soubor testů. V celé práci není zmíněn příklad z praxe využití alternativních testů pro hodnocení ekotoxicity. Práce je v rozsahu 55 stran, a je doplněna tabulkami a obrázky. Literárních zdrojů je celkem 66 různého charakteru, zejména internetových zdrojů, a také hodně odkazů je na firmy zabývající se mikrobiotesty. Připomínky k práci: - Obsah je příliš členitý, je tudíž nepřehledný - Literatura není správně seřazená (např. 1,12,18 nebo 1,2,6,14 na str. 8) - Str. 9 kapitola 2.3. není zaměřena dle uvedéno nadpisu a není vysvětlena migrace látek v prostředí - Str. 21-22, tabulky 1,2,3 – nepřesnosti v označení toxkitů - Kapitola 4 je soupis testů v rozsahu 25 stran práce - Str. 46-47, tab. 6,7 jsou vlastní návrhy souboru testů - V celé práci není příklad z literatury o využití alternativních testů v praxi, přičemž na web of science jich je velký počet Přes veškeré připomínky bakalářská práce splňuje požadavky na tento typ prací a proto ji doporučuji k obhajobě s celkovým hodnocením velmi dobře (B).

Splnění požadavků zadání B
Logické členění práce B
Kvalita zpracování výsledků C