ZHOŘ, P. Architektura a umění [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta architektury. 2019.

Posudky

Posudek vedoucího

Toman, Radek

Velice kladně hodnotím rozdělení návrhu na dvě hmoty a vyčlenění kavárny mimo hlavní objem. Toto řešení umožnilo Přemkovi vytvářet hru polouzavřených intimních prostorů v okolí stavby. Návštěvník je tak oddělen od běžného života městské ulice ještě dříve než vstoupí do galerie. Architektonická forma zakončená jedním monumentálním oknem, převýšeným přes tři podlaží, je adekvátní dané funkci a jasně ukazuje na důležitost instituce. Samotné dispoziční řešení galerie je formováno konceptem cesty, která vede návštěvníka po jednotlivých platformách promyšleného raumplanu. Toto řešení, ač velice zdařilé, naráží na své limity. Diskutabilní může být absence opravdu velkého výstavního sálu, anebo neustálé popojíždějí výtahem pro mobilně hendikepované návštěvníky (je nutno ale dodat, že galerie je kompletně bezbariérová). Obě výhrady jsou ovšem způsobeny malou stavební parcelou – v těchto limitovaných podmínkách, není asi ani možné vytvořit takto prostorově výraznou a koncepčně čistou stavbu bez komplikací. Technicky návrh využívá standardních stavebních postupů a je bez větších komplikací realizovatelný. (Komplikované určitě bude zakládání na hranici terénního zlomu nebo v blízkosti okolních budov. S touto komplikací by se ale potýkala jakákoliv stavba na daném pozemku.) Graficky je návrh prezentován velice přesvědčivě. Projekt i Přemkův přístup k práci hodnotím jenom kladně známkou B89.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Přístup studenta ke zpracování Během práce na bakalářském projektu se Přemek projevoval jako velice nadaný a motivovaný student. Ve svém pracovním postupu vytvářel celou řadu variant a testoval, která je nejlepší, ať už při hledání hmotového řešení, anebo při hledání dispozičního řešení. Přístupem k práci byl velice zodpovědný a dle časového harmonogramu směřoval k cíli bez větších prodlení nebo výkyvů.
Navrhovaná známka
B
Body
89

Posudek oponenta

Skoumal, Jan

Bakalářská práce je na vysoké úrovni. Samotný objekt je sebevědomou odpovědí na otázky vycházejících ze zadání – jak má vypadat budova Městské galerie, kde má být umístněna, jaká je její úloha v urbánním prostředí maloměsta, jaký je vztah umění a architektury? Na všechny tyto otázky reaguje silnými koncepčními řešením a provozní promyšleností.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Urbanistické řešení A Návrh galerie vhodně a sebevědomě pracuje s danou urbanistickou situací a doplňuje dominanty chrámu Nalezení sv. Kříže a kostela Rozeslání sv. Apoštolů. Ustoupení domu od uliční čáry a zachování kamenné zdi může být diskutabilní z hlediska očekávané schopnosti této instituce oživit a obohatit veřejný prostor, ale vytvoření zklidněného atria a intimního zákoutí je dostatečným argumentem autora pro dané řešení. Propojení výškových úrovní historického centra a zámeckého návrší je silným prvkem obohacujícím celkovou urbanistickou situaci.
Provozní řešení A Návrh má promyšlené a logické provozní souvislosti. Umístění kavárny mimo hlavní objekt zjednodušuje její nazávislé fungování a umožňuje další obohacení veřejného prostoru. Orientace hlavního vstupu přes intimní atrium mimo hlavní osu nástupního prostoru je diskutabilní v souvislosti s umístěním “technického vchodu” naproti vstupu do kavárny. Pohyb návštěvníků v galerii přes různé typy výstavních prostor je fungující a kvalitně zpracován. Pochybnosti vzbuzuje umístění kanceláří a zázemí zaměstnanců v nejvyšším podlaží bez viditelného řešení přirozeního osvětlení.
Technicko konstrukční řešení A Technické řešení je dostatečně popsáno a je předpoklad kvalitního fungování. Technické zázemí je vhodně umístěno s návazností na vertikální rozvody a má dostatečné kapacity. Zvolené konstrukční řešení je funkční a odpovídá potřebám a tvaru objektu.
Architektonické řešení A Výraz stavby v dané struktuře je sebevědomý a odvážný, ale nestrhává veškerou pozornost. Naopak uvozuje a sekunduje dominantám prostoru v podobě chrámu na zámeckém návrší a kostelu na Toulcově náměstí. Vhodně hledá odpověď na otázku jak by měla galerie tohoto typu působit v kontextu historického jádra a společenských souvislostí. Umístění velkého okenního otvoru funguje jak směrem ven, jakožto obraz města, tak směrem dovnitř jako otevření galerie veřejnosti. Diskutabilní je zvolení finálního obkladového materiálu v podobě plechových pásů, které pro danou instituci, společenskou důležitost objektu a zvolenou formu působí poněkud lacině.
Formální úroveň A Předložená dokumentace má vysokou estetickou a formální úroveň. Autor se dostatečně věnuje analýzám a všem souvislostem formujícím konečný návrh. Čtení všech výkresových podkladů je jednoduché a v rozsahu spracování bakalářské práce přesné.
Navrhovaná známka
A
Body
93

Otázky

eVSKP id 119097