BLECHOVÁ, L. Městská knihovna Frýdek-Místek [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta architektury. 2019.

Žalmanová, Petra

Studentka uchopila velmi náročné téma osobitým tvůrčím způsobem.Na základě pečlivých analýz zpracovala urbanistický a architektonický návrh,kterým reaguje na roztříštěné a nesourodé okolí.Jejím hlavním kompozičním záměrem bylo najít vhodný symbol pro celkovou kompozici knihovny a kulturního centra, zároven´ vytvořit příjemné městské prostředí i prostor pro odpočinek.Vybrala motiv šestiúhelníku,který symbolizuje řád v přírodě i lidském poznání.Tvoří také základ prostorové mřížky uhlíku,jež je typický pro tento kraj a v přeneseném slova smyslu se může stát i diamantem v poznání, kultuře a umění.Hexagon tedy tvoří základ prostorové kompozice knihovny,s kterým studentka dále volně pracuje v dispozičních návrzích jednotlivých pater.Těžištěm vnitřního prostoru je atrium ,s dvěma schodišti, zakončené barevným prosklením jako výtvarným akcentem. Přestože toto objemové řešení naráží na některé provozní a konstrukční limity, podařilo se autorce vytvořit důstojný prostor pro tak významnou instituci jakou je knihovna.V architektonickém návrhu se projevuje určitá opatrnost v použití materiálů a barevnosti,jež by pomohly identifikovat knihovnu z dálkových pohledů. Předložená práce je zpracována na solidní grafické úrovni a splnúje požadavky na bakalářskou práci.

Přístup studenta ke zpracování A Studentka pracovala po celou dobu na bakalářském projektu zodpovědně a svědomitě.
75

Nový, Vítězslav

Předložená práce je vypracovaná v souladu se zadáním. Práce splňuje požadavky na bakalářskou práci a doporučuji ji k obhajobě.

Urbanistické řešení C Předem je třeba poznamenat, že stávající urbanistická situace je velice komplikovaná a nalezení nové podoby tohoto místa není jednoduchým úkolem. Autorka zde definuje budovu knihovny jako významný solitér, přičemž koncepčně vychází především z reakce na pohyb pasantů v lokalitě (?). Tomuto přístupu – řešení ale neodpovídá zbývající navržená struktura zástavby, ani návrh okolí – prostředí, do kterého má být soliter zasazen (diskutabilně se jeví množství ploch věnovaných povrchovému parkování). To ve finále ubírá na účinku zvoleného konceptu a ze zadání vyplývající potřebu snížení stávající urbanistické roztříštěnosti této části města.
Provozní řešení C Určujícím prvkem provozního řešení je centrální dvorana, kterou obklopuje prstenec jednotlivých provozů. Základní schéma je tedy dobře čitelné a podporuje dobrou orientaci v budově. V detailu jsou ale dispozice velmi podřízeny formálnímu tvaru objektu, což vede ke komplikacím.
Technicko konstrukční řešení C Po konstrukční stránce se jedná o kombinaci skeletu a stěnového systému. Skeletový systém ve všech podlažích je železobetonový. Konstrukční systém vykazuje jisté anomálie (např. nepravidelnosti v rastru sloupů) přičemž tvar a umístění multifunkčního sálu je, dle mého názoru v rozporu s koncepcí budovy i koncepce konstrukčního uspořádání.
Architektonické řešení B Architektonické řešení je čisté a kultivované, čitelné především z výkresů vizualizací. Je výrazně nejsilnější stránkou návrhu. Otázkou k diskuzi je celkový výraz budovy, která odpovídá spíše objektu pro bydlení.
Formální úroveň C Bakalářská práce je ve svém rozsahu vypracovaná ve standardní podobě, od podkladové části přes samotný koncept a návrh. Chybí mi zde detailnější celková situace celé lokality i podrobnější zpracování situačního výkresu v měřítku 1:500. Slabou stánkou je grafická úroveň 2D příloh včetně grafiky textů, naopak výkresy se 3D vyobrazeními jsou na velmi dobré úrovni.
70

eVSKP id 119127