BUČKOVÁ, A. Městská knihovna Frýdek-Místek [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta architektury. 2019.

Žalmanová, Petra

K náročnému úkolu navrhnout na poměrně rozsáhlém zanedbaném území s roztříštěnou strukturou novou městskou knihovnu s kulturním centrem,přistoupila studentka na základě důkladných analýz daného území i tohoto typu staveb.Cílem bylo vytvořit novou identitu daného území,oživit jej a navrhnout novou dominantu města,kterou by nová knihovna určitě měla být.Zároven´ z prostoru kolem ní vytvořit místo pro setkávání, odpočinek i konání různých kulturních akcí.Cením si odvahy hledat i ne úplně běžné prostorové,provozní a architektonické řešení typické pro tento typ staveb. Organický tvar budovy je odezvou na nesourodé okolí a zároven´na vnitřní koncept knihovny.Ten je navržen jako volně plynoucí prostor, ve kterém jednotlivá oddělení s různými funkcemi tvoří pomyslné "bun´ky".Tento koncept prostorové provázanosti má zajistit návštěvníkům větší přehlednost,nabídnout zajímavé průhledy v jednotlivých patrech.Studentka také pracuje s myšlenkou tzv. veřejného obývacího pokoje v prostoru atria.Atrium s výstupní rampou je dominantním arch. prvkem vnitřního prostoru.Cíle stanovené na počátku práce se jí tak podařilo naplnit.Pro lepší orientaci v knihovně by bylo vhodné navrhnout barevné odlišení jednotlivých prostor. Předložená bakalářská práce je inspirativní,graficky solidně zpracovaná a splnúje požadavky na ni kladené.

Přístup studenta ke zpracování A Studentka přistoupila ke zpracování bakalářské práce velmi zodpovědně.S velkým nasazením pacovala od úvodních analýz až po konečnou adjustaci.
82

Dýr, Petr

I přes vytknuté nedostatky je bakalářská práce zpracována na velmi dobré úrovni a po jejich odstranění (doplnění, zodpovězení) uznatelná k získání bakalářského titulu.

Urbanistické řešení A Lokalita se nachází ve východní části historického centra Frýdku-Místku a její poloha odpovídá významu tohoto místa. Studentka správně reagovala na tuto skutečnost umístěním stavby a vazbou na okolí. Dobře zvládla orientaci vůči hlavním pohledovým osám i komunikační řešení parteru. Sympatické se mi jeví řešení vstupního před prostoru nároží od Hlavní třídy a městské tržnice. Situace řešeného místa by si ale zasloužila více popisů (legendu) včetně informace o výškovém usazení objektu.
Provozní řešení B Celková forma a zvolená dispozice si už prvotně zakládá na možné problémy provozní. Snaha o vnitřní rozmanitost prostoru sice odděluje jednotlivé provozy (knihovna, multifunkční sál, kavárna, papírnictví, knihkupectví), ale orientace v nich nebude pro návštěvníka jednoduchá. Tato situace se následně promítá i do problémů konstrukčních. Z hlediska náplně provozu studie splňuje požadavky potřeby městské knihovny.
Technicko konstrukční řešení C V konstrukci vidím základní problém v jiném nosném schématu půdorysu 1. PP a ostatních nadzemních podlaží. Přechod mezi tvoří masivní 1 000 m silná železobetonová deska, která bude zbytečně konstrukčně náročná a velmi drahá! Při tomto řešení by mohl racionálně založený rastr pilířů v suterénu proniknout i do následných podlaží, aniž by výrazně narušil zvolený koncept. Rovněž řešení fasády pomocí lamel z masivních ocelových plátů tl. 30 mm, výšky až 9 500 mm je konstrukčně, cenově i z hlediska vzhledu (nátěry?) obtížně proveditelné.
Architektonické řešení A Byť je stavba velmi tvarově rozmanitá, zvolený opakující se rytmus fasádních lamel do ní vnáší potřebný klid, který se od knihovního provozu očekává, snad i v interiérech. Jedna jediná vizualizace interiéru mi však nedovoluje se k tomu více vyjádřit.
Formální úroveň B Práce je zpracována na dobré grafické úrovni, byť s drobnými nedostatky jako např. nedostatečné informace v situaci, rukou doplněné popisy v půdorysu 2.NP, neokótované všechny úrovně v řezech či chybně řešený konstrukční detail. Rovněž chybí informace o výškovém usazení objektu (0,000 - ? m n. m. B.p.v.).
85

eVSKP id 119128