SALOKA, S. Potlačení postranních laloků anténní řady pomoci nerovnoměrného rozložení výkonu na elementech [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2019.

Špůrek, Jan

Student Samuel Saloka měl za úkol prozkoumat možnost potlačení postranních laloků anténní řady pomocí nerovnoměrného rozložení výkonu na elementech. Za tímto účelem student navrhl dvě flíčkové anténní řady v konfiguraci 4x1 s rovnoměrným a nerovnoměrným rozložením výkonu na jednotlivých elementech, přičemž hlavním cílem bylo porovnání úrovní postranních laloků obou řad. Student pravidelně docházel na konzultace a při řešení problému postupoval systematicky. Nejprve v elektromagnetickém simulátoru navrhnul a s ohledem na požadované vlastnosti optimalizoval samostatnou flíčkovou anténu a dva mikropáskové děliče výkonu s rovnoměrným a nerovnoměrným dělením výkonu. Poté z prvků sestavil anténní řady a ověřil jejich parametry. Následně řady vyrobil, změřil a provedl srovnání jak simulovaných a naměřených výsledků, tak i výsledků obou řad mezi sebou, přičemž ze srovnání plyne, že řada s nerovnoměrným rozložením vykazuje nižší úroveň postranních laloků než řada rovnoměrná. Zadání práce tedy považuji za splněné. Z formálního hlediska práce vykazuje pouze drobné nedostatky, například nesourodý vzhled tabulek, různá pojmenování pro stejný strukturní prvek, jinak je i v tomhle ohledu na dobré úrovni.

85

Mikulášek, Tomáš

Bakalářská práce se zabývá implementací metody potlačení bočních laloků do napájecí sítě mikropáskového anténního pole o čtyřech zářičích. K potlačení bočních laloků bylo použito Dolph-Chebyshevovo váhování. Návrh byl proveden na středním kmitočtu 10,5 GHz. Práce je přehledně členěna do čtyř kapitol, které pokrývají teoretický úvod, analytický návrh, modelování antény v elektromagnetickém simulátoru a měření prototypu. Kromě teoretického úvodu, u kterého postrádám popis základních parametrů antén, obsahují ostatní kapitoly přehledný a logicky navazující popis jednotlivých kroků návrhu. Problémy, které se při návrhu objevily, nejsou přehlíženy, nýbrž diskutovány a vhodně řešeny. Snad jen v části zabývající se návrhem děliče mohla být více diskutována celková účinnost napájecí sítě. Práce je napsána ve slovenském jazyce. Z toho důvodu nemohu komentovat gramatickou správnost textu či překlepy. Z formálního hlediska bych především vytkl velmi neobvyklé číslování rovnic s titulkem a nadbytečné popisky umístěné nad grafy. Obojí narušují jinak plynulé čtení textu. Dále bych vytkl jednotky psané kurzívou, ponechání anglických popisků na obrázku 1.1.1 a nesprávný formát použitých referencí. Práce je celkově dobře sepsána a až na výše uvedené nedostatky je na dobré úrovni.

86

eVSKP id 118423