ŠTĚPÁN, J. Bezpečnost jaderných elektráren [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2019.

Ellederová, Eva

Práce Nuclear Power Plants Security nejprve vymezuje koncepci výroby jaderné energie v souvislosti se základními principy jaderné elektrárny. Druhá kapitola řeší problematiku zajištění bezpečnosti jaderných elektráren, kde autor mimo jiné uvádí cíle a úlohy Mezinárodní agentury pro atomovou energii, charakterizuje posuzování poruch a havárií jaderných zařízení na základě mezinárodní stupnice INES a diskutuje přístupy Světové jaderné asociace k bezpečnostním opatřením. Následně autor řeší vlivy jaderných elektráren na životní prostředí včetně klasifikace jaderného odpadu a metod vyřazování jaderných elektráren a reaktorů z provozu. Poslední kapitola teoretické části práce přináší přehled a analýzu nejzávažnějších havárií jaderných elektráren. V praktické části práce autor popisuje metodologii vlastního empirického výzkumu, prezentuje jeho výsledky a diskutuje výzkumná zjištění. Předložená práce prezentuje kromě výsledků rozsáhlého studia koncepce a bezpečnosti jaderných elektráren i metodologii a výsledky empirického výzkumu, který autor realizoval. Teoretická i praktická část práce jsou vzájemně provázány. Vhodně koncipovaná metodologie realizovaného kvantitativního výzkumu je popsána korektně a transparentně, a výsledky jsou přehledně prezentovány a interpretovány. Na práci mimo jiné oceňuji kapitolu věnovanou diskuzi, ve které autor s patřičným nadhledem analyzuje výzkumná zjištění a explicitně formuluje závěry z nich vyplývající. Z formálního hlediska odpovídá práce stanoveným kritériím včetně požadavků citační normy APA. Autor prokázal schopnost jasně a logicky strukturovat odborný text s využitím obrazové dokumentace, která účelně doplňuje obsah. Práce je psaná velmi kultivovaným a terminologicky korektním jazykem. Autor používá odborný vědecký styl, disponuje širokým pojmovým aparátem a škálou kohezních prostředků, což přispívá k celkové čtivosti textu práce, jehož odborný i jazykový obsah je na vysoké úrovni.

100

Smutný, Milan

Práce se zabývá výrobou elektrické energie v jaderných elektrárnách. Autor se soustřeďuje na otázky bezpečnosti a obecně dopad na životní prostředí. Uvádí konkrétní příklady havárií jaderných elektráren a následky těchto mimořádných situací. Teoretická část je doplněna o dotazníkový průzkum týkající se povědomí veřejnosti o bezpečnosti jaderných elektráren. Jazyk práce je na požadované úrovni, bez chyb, stejně tak obsah je zpracován velmi pečlivě, a to včetně praktické části, tj. zmíněného dotazníkového průzkumu. Jediným problémem je soubor respondentů tvořený převážně jednotlivci s technickým vzděláním, tedy se nejedná o reprezentativní vzorek široké veřejnosti. Tuto skutečnost však autor sám uvádí a pracuje s ní. Pří dalším zpracování tématu by bylo zajímavé např. provést podobný průzkum na různých vysokých školách a výsledky srovnat a analyzovat. Celkově se jedná o velmi dobrou práci, která splňuje požadavky, doporučuji k obhajobě.

98

eVSKP id 119470