FIC, M. Kohonenova síť [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2012.

Jirsík, Václav

Bakalářská práce Bc. Miloslava Fice se zabývá problematikou samoorganizace se zaměřením na Kohonenovy mapy, na vliv počátečného nastavení vah na konečnou "pozici" vítězných neuronů a na vliv vybraných parametrů sítě na průběh učení. Bakalář během práce prokázal znalosti v oblasti umělých neuronových sítí a zpracování naměřených dat. Bakalář pracoval samostatně, dosažené výsledky pravidelně konzultoval. Výsledkem práce je analýza vlivu počátečního nastavení vah na konečnou pozici vítězných neuronů a analýza vlivu vybraných parametrů na průběh učení Kohonenovy sítě.

90

Hynčica, Tomáš

Zadáním práce je seznámit se s problematikou samoorganizace v oblasti umělých neuronových sítí, především s Kohonenovou samoorganizační mapou. Student má dále za úkol zkoumat vliv počátečního nastavení vah na konečnou pozici neuronů. Také má na vybraných parametrech zkoumat jejich vliv na průběh učení. Jak po odborné tak po časové stránce se jedná o středně náročné zadání. Druhá kapitola obsahuje rozbor samoorganizace. Třetí kapitola se zaměřuje na Kohonenovu mapu a čtvrtá kapitola popisuje použité programové prostředí vytvořené v rámci jiné diplomové práce a rozšířené podle požadavků autora. Praktická část začíná pátou kapitolou, která popisuje vliv parametrů na průběh sítě. Autor nejprve stručně a přehledně definuje dva parametry pro vyhodnocení výsledků testování, následně prezentuje výsledky testování, vybere několik vhodných kombinací parametrů a následně je testuje na různá vstupní data. V šesté kapitole se autor zabývá problematikou počátečního nastavení vah. Výsledky jsou opět prezentovány přehledně. Autor při prověřování jak počátečního vlivu vah, tak vlivu parametrů na učení postupoval systematicky. V závěru autor shrnul získané výsledky a vyvodil z nich závěry. Práce je sepsaná v logickém sledu s minimálním množstvím překlepů a nedostatků. Například u obrázků sítí z programu chybí popis, co znamenají jednotlivé body a čáry (například obr. 3.4 až 3.9), v kapitole 5.1 je odkaz na nepopsaný algoritmus a neodpovídající legenda u grafu 5.4. Jedná se ovšem o drobnosti, které nemění nic na faktu, že autor splnil zadání bezezbytku.

92

eVSKP id 52522