REBEJ, M. Zjednodušené modelování distribuce toku [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2019.

Turek, Vojtěch

Práce se zabývá zjednodušeným 3D modelováním proudění tekutin v distribučních systémech procesních a energetických zařízení pomocí výpočtové dynamiky tekutin (CFD). Autor nejprve shrnuje hlavní fakta týkající se zmíněné problematiky a následně detailně popisuje CFD aplikaci, kterou napsal v jazyce Java. Tato implementuje standardní CFD metody (algoritmus SIMPLEC, diskretizační schéma Power Law, model turbulence k-), přičemž za účelem zvýšení rychlosti výpočtu je model omezen na trojrozměrné výpočtové sítě s buňkami ve tvaru čtyřbokých kolmých hranolů. Aplikace obsahuje generátor takové sítě cílený na specifické distribuční systémy, nicméně implementovaný CFD řešič je univerzální a dokázal by tudíž pracovat s libovolnou kompatibilní výpočtovou sítí. V další části práce se pak autor věnuje posouzení přesnosti použitého modelu na základě dat z detailních CFD výpočtů. Tato data byla převzata z literatury, resp. je autor v případě trubkového prostoru výměníku se svazkem trubek v plášti získal jím provedenou simulací v softwaru ANSYS Fluent. Kromě toho také autor představuje způsob, jak pomocí jiných softwarů vizualizovat různá výpočtová data (např. kontury velikosti rychlosti či proudnice). Zadání tedy bylo splněno beze zbytku. Text práce je uspořádán logicky a jeho rozsah je přiměřený. Po grafické stránce je práce zdařilá. Obsahuje sice nezanedbatelné množství gramatických a stylistických chyb, avšak je potřeba zdůraznit skutečnost, že autor práci napsal v anglickém jazyce. Celkově diplomovou práci hodnotím velmi přínosnou a doporučuji ji k obhajobě.

Vondál, Jiří

Práce představuje vytvořený software pro CFD výpočty trubkových výměníků tepla napsaný v programovacím jazyce Java. Jedná se o složitou problematiku zahrnující pokročilé metody numerické matematiky, fyzikální model turbulence a transportní vlastnosti tekutin. Z tohoto pohledu si práce zasluhuje jednoznačně uznání a je důkazem orientace studenta nejen v oblasti modelování proudění, ale i programování v Java a numerické matematiky. Práce je napsána v anglickém jazyce, což zvyšuje její použitelnost a dosah i k mezinárodnímu publiku. Po jazykové stránce je text v pořádku čitelný a bez závažných chyb. Zajímavé a netradiční je také využití software Autodesk 3dsMax pro tvorbu vizualizací. Nedostatky práce nejspíš souvisí s její stručností. Vzhledem k rozsahu práce při tvorbě kódu by si zasloužila lepší popis, nebo dokumentaci (ta chybí úplně). Zdá se, že se autor soustředil především na psaní kódu a text byl sepsán jen narychlo. Úplně největší nedostatek, který bych práci vytknul, je nejasnost, jestli některé části kódu byly převzaty. Často se objevuje odkaz na předchozí práce pana Turka, který také vytvářel vlastní kód. Uvítal bych proto lepší vymezení, jestli úplně všechen kód byl napsán autorem práce, nebo některé dílčí části převzal. Také by se hodilo uvádět u tohoto typu práce licenci, pod kterou je kód zveřejněn, případně mu nějakou licenci přidělit. Při srovnání výsledků autorova kódu s výstupy z komerčního CFD software vychází výsledky hodně zkresleně, což bude značně limitovat použití tohoto kódu pro další nasazení a praktické využití. Vzhledem k chybějící dokumentaci kódu bude také obtížné pokračovat ve vývoji někým dalším. Vzhledem k obtížnosti tématu práci hodnotím jako velmi zdařilou a inspirativní.

eVSKP id 116103