POKORNÝ, O. Návrh zástavby zadní hnané nápravy příměstského autobusu SOR [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2019.
Tato diplomová práce se zabývá návrhem a pevnostní analýzou zástavby zadní nápravy autobusu SOR. V rešeršní části se autor zabývá především produkcí firmy SOR a jejím srovnáním s konkurencí. V praktické části je podrobně popsán postup při volbě nové nápravy, výhody zvoleného řešení a kompletní zástavba do rámu vozu. Ocenit lze využití kombinace softwarů MSC ADAMS pro zjištění zátěžných účinků a ANSYS Workbench pro MKP výpočet. Zároveň byly samotné zatěžovací stavy ověřeny také zjednodušeně analyticky a výsledné rozdíly vhodně vysvětleny. Vytknout lze nepříliš logické uspořádání práce v některých pasážích a nedostatky z hlediska formálních požadavků (zarovnání do bloku, nevhodné formulace v první osobě, místy chybějící popis použitých veličin apod.). Student však splnil všechny cíle poměrně rozsáhlého zadání a práci doporučuji k obhajobě.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | B | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | B | ||
Vlastní přínos a originalita | C | ||
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry | C | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | C | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | D | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | C | ||
Práce s literaturou včetně citací | B | ||
Samostatnost studenta při zpracování tématu | B |
Diplomová práce Bc. Ondřeje Pokorného představuje prvotní návrh zadní nápravy uvažovaného příměstského autobusu. Výběr nejvhodnější zadní nápravy na základě převodových poměrů a uchycení vodicích tyčí je provedena odůvodněně, použitá náprava Meritor MC-17 splňuje nejlépe dané požadavky, jak je vidět i z tab. 7 na str. 23. Stejně tak lze souhlasit s návrhem nosníku nápravy včetně uchycení vodicích tyčí, měchů, tlumičů i vzduchojemu a její celkovou zástavbou do konstrukce rámu. Zatížení pro uvažované stavy statického zatížení, brzdění na mezi adheze a jízdy na mezi bočního překlopení byly určeny nejdříve a použity pro další srovnání. Multibody analýzy simulace jízdních stavů student provedl úpravou a vložením dat do šablon v modulu Adams Car a představují základní simulační model, který je možné sestavit a použít. Pro zpřesnění výsledků by bylo nutno upřesnit řadu parametrů. Strukturální stacionární MKP analýza napjatosti nosníku přináší prvotní náhled na rozložení napětí a deformace při provedených zjednodušeních např. s ohledem na použité sváry. Rovněž analýza únavové životnosti nosníku nápravy je provedena základním způsobem. Práce je z formálního hlediska najdou některé menší nesrovnalosti, např. v kapitole 4.1 na str. 22 je chybně uveden odkaz na tab. 5 (správně má být tab. 7), podobně v kapitole 6.3.1 na str. 46 jsou odkazy na obr. 36 a 37 namísto obr. 34 a 35, v kapitole 6.2.2 na str. 43 se hovoří o součinu brzdných sil místo součtu atd. Celkově lze říci, že provedený návrh splňuje zadané požadavky. Cíle práce byly studentem splněny, práci doporučuji k obhajobě.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | C | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | D | ||
Vlastní přínos a originalita | C | ||
Schopnost interpretovat dosaž. výsledky a vyvozovat z nich závěry | C | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | C | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | C | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | B | ||
Práce s literaturou včetně citací | B |
eVSKP id 117518