HLŮŠEK, J. Koncepční návrh výkonného kluzáku s pomocným elektrickým pohonem (dle EASA CS-22) [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2019.

Posudky

Posudek vedoucího

Hlinka, Jiří

Práce se zabývá koncepčním návrhem výkonného kluzáku s pomocným elektrickým pohonem. Diplomant uvažoval několik možností konfigurace a provedl návrh optimálního řešení pro daný typ pohonu. Cenné je zejména srovnání technických parametrů a nákladů na pořízení a provoz kluzáků se spalovacím a elektrickým pohonem, přičemž výstupy studie mohou posloužit jako podklad při rozhodování výrobců dané kategorie letadel o nových typech. Student přistupoval k řešení samostatně, aktivně a pečlivě.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání A
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod A
Vlastní přínos a originalita A
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry A
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii A
Logické uspořádání práce a formální náležitosti A
Grafická, stylistická úprava a pravopis A
Práce s literaturou včetně citací A
Samostatnost studenta při zpracování tématu A
Navrhovaná známka
A

Posudek oponenta

Sklenář, Filip

Student zpracoval diplomovou práci na zadané téma. Výsledkem práce měl být koncepční návrh výkonného kluzáku s pomocným elektrickým pohonem. Práce je rozdělena do čtrnácti nosných kapitol. Již v první kapitole student prokazuje dobrou orientaci v oboru, kde odborně hodnotí jednotlivé existující koncepce kluzáků s pomocným motorem. V kapitole 4. (Koncepční návrh) student zvolil základní parametry kluzáku. Jedná se o jednomístný kluzák s rozpětím 18 metrů a maximální vzletovou hmotností 600 kg. Umístění motoru bylo zvoleno na sklopném pylonu. Zvolení zmíněných parametrů považuji za velmi vhodné. Dále se práce věnuje návrhu jednotlivých částí letounu, návrhu pohonné soustavy, obálce zatížení, hmotnostnímu rozboru, aerodynamickým charakteristikám, letovým vlastnostem, letovým výkonům, dobíjení akumulátorů pomocí solárních panelů, rozboru nákladů na provoz a návrhu zástavby akumulátorů do křídla. Letové výkony navrženého letounu jsou horší než běžně vyráběné kluzáky ve stejné třídě. Student v práci vhodně hodnotí přínosy solárních panelů a uvažuje i o možnosti kluzáku bez solárních panelů. V návrhu není řešena možnost změny polohy těžiště v závislosti na hmotnosti pilota. Ačkoliv, podle zadání, má být kluzák schopen provozu bez nutnosti vlečného letounu nebo navijáku rozhodně bych doporučil vybavit kluzák háčkem pro vlekání pro možnost vzletu v případě nefunkčnosti pohonné soustavy. Student odvedl spoustu dobré práce a je zapotřebí vyzdvihnout i první přílohu, která hodnotí vzdálenost kritického bodu letu kluzáku dle reálných přeletů v ČR. Práci považuji za kvalitní a doporučuji ji k obhajobě.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání A
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod B
Vlastní přínos a originalita B
Schopnost interpretovat dosaž. výsledky a vyvozovat z nich závěry A
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii B
Logické uspořádání práce a formální náležitosti A
Grafická, stylistická úprava a pravopis A
Práce s literaturou včetně citací B
Navrhovaná známka
A

Otázky

eVSKP id 117654