MAJTÁN-ČERNÁK, T. Návrh jednomotorového, víceúčelového dopravního letounu v kategorii CS/FAR 23 [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2019.
Cílem diplomové práce bylo navrhnout víceúčelový, jednomotorový letoun v kategorii CS/FAR 23 - Normal. Návrhový prostor byl zadáním vymezen dvěma základními podmínkami: použít turbovrtulový motor GE H80 a v maximální možné míře využít konstrukční a technologickou koncepci letounů řady L 410. Diplomant se úkolu zhostil iniciativně a přispěl do návrhu některými vlastními návrhy, především uspořádáním VOP ve tvaru T aj. Výsledkem DP je návrh letounu s dostatečným množstvím informací, které mohou být využity k dalšímu zpracování při eventuální praktické realizaci. O tom, že letoun řešený v DP je potřebný svědčí marketingové studie a ukazuje se, že zejména kornokřídlé uspořádání může zajistit komerční úspěšnost ve víceúčelovém použití možnostech přestavby na různé verze . Práci hodnotím známkou A - výborně
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | A | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | B | ||
Vlastní přínos a originalita | B | ||
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry | A | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | A | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | A | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | B | ||
Práce s literaturou včetně citací | A | ||
Samostatnost studenta při zpracování tématu | A |
Práce diplomanta Tomáše Majtána-Čermáka je poměrně obsáhlá a řeší širokou škálu problémů, spadajících do problematiky předběžného návrhu letounu. Po obsahové stránce je možno ji vyhodnotit jako velmi zdařilou a na základě předložených výsledků lze konstatovat, že diplomant nastudoval poměrně širokou škálu problémů, které pak v rámci řešení dokázal úspěšně aplikovat. Ve finální podobě ji lze charakterizovat minimálně jako velmi zdařilou a kvalitní metodiku řešení, v širším pojetí pak jako dobře zpracovanou studii koncepce letounu, vhodnou k dalšímu rozpracování. V práci se samozřejmě objevují i některé problémy, které jsou do jisté míry diskutabilní. Jedná se především o skutečnost, že autor se často zaměřuje na obecně platné literární podklady, které byť jsou obecně v pořádku, pro daný typ letounu by možná vyžadovaly určitou modifikaci. Za připomínku stojí také fakt, že při strategických rozhodováních se diplomant možná až moc často inspiruje letounem L-410, který však z hlediska hmotnosti a dalších parametrů patří do jiné kategorie letadel. V práci takového typu by pak měl být, alespoň orientačně, určitý prostor věnován základnímu popisu konstrukčního řešení a použitým materiálům. Přes uvedené připomínky je však možno předloženou práci klasifikovat jako nadstandardní. Vezmeme-li navíc v úvahu skutečnost, že veškeré podmínky zadání byly splněny a práce je velmi kvalitně provedena i po stránce formální, je možno ji doporučit k obhajobě před státní zkušební komisí.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | A | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | A | ||
Vlastní přínos a originalita | B | ||
Schopnost interpretovat dosaž. výsledky a vyvozovat z nich závěry | A | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | A | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | A | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | A | ||
Práce s literaturou včetně citací | A |
eVSKP id 117660