VEVERA, T. Design karoserie pneumobilu pro robotickou výrobu [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2019.

Posudky

Posudek vedoucího

Škaroupka, David

Student zpracoval zadané téma s potřebnou koncentací na podstatu problému. Tou je nekonvenční návrhový proces s využitím CCF geometrií, který je klíčový pro dosažení potřebného charakteru designu a stylistického výrazu. Podařilo se navrhnout originální design, který svou kvalitou posouvá hranice v uvedené konkurenci monopostů mezinárodní soutěže pneumobilů a zároveň je přímo technologicky realizovatelný. Přínosem nad rámec běžné koncepce diplomové práce na Odboru průmyslového designu je vytvoření SW nástroje, který adaptuje CCF teorii do návrhového procesu, využitelného i mimo oblast návrhu karoserií. Tímto způsobem student propojuje svůj kreativní přínos a technickou erudici v oblasti, které se věnuje. Práce obsahuje dílčí nedostatky v oblasti citací a splnění cílů mohlo být lépe a explicitně podáno.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání B
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod A
Vlastní přínos a originalita A
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry B
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii A
Logické uspořádání práce a formální náležitosti B
Grafická, stylistická úprava a pravopis B
Práce s literaturou včetně citací B
Samostatnost studenta při zpracování tématu A
Navrhovaná známka
A

Posudek oponenta

Nevřela, Petr

Navrhnout atraktivní karoserii na reálný package, která bude zároveň lehčí, levnější i rychlejší z hlediska výroby, přitom všem ještě za použití nové technologie. To je velmi ambiciózní plán a mohu potvrdit, že se jej student Tomáš Vevera zhostil velmi svědomitě. V úvodu své práce dokázal jasně podanými informacemi vtáhnout do tématiky CCF geometrie. Estetický potenciál této technologie deklaroval na přesvědčivých příkladech. Oceňuji velmi důkladnou rešerši principů CCF geometrie a k tomu vhodných digitálních nástrojů. Doporučil bych zachytit trochu více proces vývoje jednotlivých variantních návrhů. První verze má určitou dynamiku horní oblasti, spodní plochy ovšem působí staticky. Druhá varianta vnáší lehkost karoserie s částečně přiznanými konstrukčními prvky. Benefitem je zakrytá hranolová konstrukce, která jinak velmi těžce koresponduje s trubkovým rámem ochrany hlavy. Na třetím variantním návrhu zaujme především pás, který dynamicky propojuje zadní část rámu s přední hranou kapoty a tím se nejvíce odkazuje na automotive design. Čelní část je už řešena spíše graficky pomocí otvoru, zde už navazující dynamiku postrádám. Jako klíčové téma je u finálního designu zvolen motiv „H“. Ten zepředu obepíná pomyslný kapkovitý tvar těla pneumobilu. Horní větve tohoto „H“ působí správně dynamicky, ovšem přechod do vodorovné části nabere statický charakter. Z části kvůli sklonu vodorovné plochy, z části proporcemi propnutí spodních větví. Pokračující boční plochy mají logicky navazovat na rám karoserie. Hlavní ohyb směřující k přednímu kolu by měl mít sklon lépe navazující na hranolový rám. To je patrné na bočním pohledu. Otázkou zůstává zda by boku karoserie nesvědčila spíše výrazná hrana táhnoucí se od předního kola až k zadnímu blatníku. Hmota akumulovaná v přední polovině karoserie by se tak vyváženě a dynamicky roztáhla dozadu. Boční plochu by bylo vhodné mírně odlehčit zkrácením zespoda pod úhlem navazujícím na blatník. Jako velmi zdařilou hodnotím úpravu ochranného rámu za hlavou a opěrky hlavy. Z důkladného popisu digitálního zpracování finálních CCF geometrií je znát zapálený přístup studenta. Výborně hodnotím zpracování skladby dílů, jejich uchycení a montáž. Tomuto pneumobilu by přispěl k lepším proporcím delší rozvor a to posunutím zadního kola více dozadu, nicméně to by byla porušena premisa o zachování těchto částí rámu. Vítám barevnou koncepci vycházející z funkčních konstrukčních prvků, vhodně doplněnou nezbytnou grafikou. Alternativní barevné varianty jsou správnou volbou z hlediska odkazu na závodní tým a školu. Zároveň se tak ovšem více přizná neodladěný průběh „H“ motivu. Ekologický a ekonomický přínos považuji dle uvedených hodnot za velký úspěch této diplomové práce. V případě zmíněného negativního dopadu laminovaných dílů na hmotnost tohoto závodního pneumobilu bych zvážil zda jsou pro finální design tak nezbytné a přiklonil bych se spíše k naladění obnaženějšího vzhledu. Adaptace a metodika této nové technologie byla prezentovanou diplomovou prací naplněna zcela a bez výhrad. Doporučil bych pouze větší důraz na ztvárnění některých klíčových oblastí designu exterieru. Diplomová práce je jinak zpracována velmi komplexně a se zjevnou pečlivostí. Vzhledem k dosaženým výsledkům ji doporučuji k obhajobě.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání A
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod A
Vlastní přínos a originalita B
Schopnost interpretovat dosaž. výsledky a vyvozovat z nich závěry A
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii A
Logické uspořádání práce a formální náležitosti A
Grafická, stylistická úprava a pravopis B
Práce s literaturou včetně citací A
Navrhovaná známka
B

eVSKP id 117682