SLONEK, J. Využití řas pro produkci biomasy a bioproduktů [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2019.

Brummer, Vladimír

Předkládaná bakalářská práce je rešeršního charakteru a je věnována prozkoumání současného poznání v oblasti kultivace řas pro produkci hodnotných bioproduktů a biomasy. Práce byla studentem vypracována průběžně s velkým nasazením. Bylo využíváno konzultací s vedoucím práce a zapracováním připomínek vedoucího docházelo postupně ke zvyšování úrovně práce až do její finální verze. Výsledkem je velice kvalitní rešeršní práce s vlastními závěry ze získaných informací, s kterými lze v převážné míře souhlasit. Použito a citováno je impresivní množství odborných zdrojů dobré kvality. Práce je rozsáhlá, rozsahově téměř na úrovni diplomové práce. Práce je přehledně a logicky uspořádaná a její obsah kopíruje vytyčené cíle, které považuji bezezbytku za splněny. Předložené práci bych vytkl pouze výskyt citačních shluků na některých místech, což by bylo lepší vyřešit lokálním citováním zdrojů. Chyby formálního charakteru považuji za zanedbatelné. Předložená práce má vysokou úroveň a přínosnost a proto ji doporučuji k obhajobě.

Máša, Vítězslav

Téma práce je na pomezí více oborů s převahou algologie, tedy biologie řas. Student se postupně věnuje rozdělení řas, bioproduktům, které jsou získávány jejich kultivací a možnostem dalšího zpracování těchto bioproduktů. Podrobně jsou probrány faktory ovlivňující kultivaci a představeny jsou i používané bioreaktory. Je zřejmé, že objem odvedené práce významně přesahuje požadavky kladené na bakalářskou práci a vlastí přínos autora je významný. Největší přednost práce vidím právě v jejím uceleném charakteru a tematickém rozsahu. Negativním důsledkem této přednosti je ovšem nevyváženost autora v míře podrobnosti, která je potřebná pro teoretické i praktické uchopení tématu. Už samotné rozdělení řas v kap. 3 předpokládá znalost řady odborných pojmů z biologie. Část z nich je vysvětlena později, ale velmi nesystematicky. Pochopení kapitoly 3 vyžaduje obecný úvod do biologie řas, který by ale práci obsahově přetížil. Pro procesního inženýra je tedy tato kapitola velmi málo přínosná. Řada informací je zde konstatována nesystematicky, bez úvodu nebo srozumitelnějšího vysvětlení. Podobnou výhradu lze ve větší či menší míře adresovat ke všem částem práce. Lze konstatovat, že práce je určená úzké skupině odborně způsobilých čtenářů. Vysoce cením autorovu práci s odbornou literaturou. Prostudoval velké množství mezinárodních odborných publikací a dokázal je tematicky rozčlenit. Rozsah řešerše mu ale neumožnil vyvozovat ucelenější závěry. Závěrečné kapitoly tak vlastně v hutnější formě opakují dílčí závěry předchozích kapitol. Tyto dílčí závěry ale mají velkou odbornou hodnotu i aplikační potenciál a lze na nich dál stavět. Autor se na základě provedené rešerše vynikajícím způsobem zorientoval v problematice kultivace a využití řas. Přesto, že získané znalosti nedokázal přetavit do zcela srozumitelné a dobře čitelné podoby, položil skvělý základ pro diplomovou práci. Ta by však již měla být konkrétněji zacílena. Za dobrý směr lze považovat kapitoly 4.3, 4.4 a 5.7, které hodnotím jako velmi přínosné. Využití řas je zajímavým rozšířením odborných témat řešených na Ústavu procesního inženýrství. Student prokázal schopnost samostatné odborné práce a jeho závěrečnou práci vřele doporučuji k obhajobě.

Schopnost interpretovat dosaž. výsledky a vyvozovat z nich závěry B

eVSKP id 116193