RICHTER, V. Koncepční návrh terénní buggy [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2019.

Posudky

Posudek vedoucího

Blaťák, Ondřej

Tématem bakalářská práce pana Richtera je koncepční návrh terénního vozidla (buggy) s motocyklovým motorem o objemu 600 ccm. Úvodní část práce přináší rešerši v oblastech konstrukce vozidla, které mají vztah k pozdějšímu koncepčnímu návrhu vozidla. Některé kapitoly této části mohly být pojaty výrazně stručněji nebo zcela vynechány. Vzhledem k užití vozidla je použití např. některých typů náprav vyloučené (platí i pro jiné vozidlové komponenty), a proto nemá cenu je detailněji představovat. Samotný koncepční návrh nemá zásadní nedostatky. Je třeba uvážit, že některé oblasti přesahují dosavadní znalosti studenta získané v průběhu studia (např. kinematika zavěšení apod.). Bylo by však jistě dobré revidovat návrh brzd (jiný vstup než minimum dané předpisem), případně konstrukci zavěšení s ohledem na lepší zachycení sil do rámu vozidla. Metody pro návrh jsou však zvoleny správně a v případné navazující práci by nebyl problém zmíněné oblasti zdokonalit. Téma bakalářské práce bylo vypsáno na podnět pana Richtera. Toto se projevilo i při jeho řešení, kdy byl aktivní při jeho zpracování i při konzultacích. Zároveň projevil velkou samostatnost při řešení i v oblastech, které dosud nebyly detailně probírány v průběhu jeho studia. Celé bakalářské práci je tak možné vytknout jen slabší stylistickou úroveň.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání A
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod B
Vlastní přínos a originalita B
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry B
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii C
Logické uspořádání práce a formální náležitosti B
Grafická, stylistická úprava a pravopis C
Práce s literaturou včetně citací A
Samostatnost studenta při zpracování tématu A
Navrhovaná známka
B

Posudek oponenta

Vančura, Jan

Pan Richter se ve své práci zabývá koncepčním návrhem terénní bugy. Samotná koncepce je provedena poměrně rozsáhle, autor si musel osvojit mnoho znalostí nad rámec současného studia. Práce je logicky členěna do dvou hlavních částí, přičemž první lze považovat za rešerši ve které jsou shrnuty a přehledně popsány základní technické uzly vozidla. Větší pozornost mohla být věnována samotným vozidlovým tlumičům. Vlastní koncepční návrh, který je proveden v druhé části práce, je zpracován pečlivě, nicméně nabízí se několik připomínek. Koncept má poměrně velký poměr rozvoru k rozchodu, což je pro terénní vozidlo neobvyklé. Část týkající se výpočtu jízdních odporů a ověření vhodnosti zvolené pohonné jednotky je matematicky v pořádku, nicméně je provedena zvláštně. Autor nejdříve definuje rychlost, pro kterou vypočte dílčí odpory, následně si stanoví dostupné zrychlení v této rychlosti a určí výkon který srovná s výkonem motoru. Vhodnější by bylo vypočítat pro danou charakteristiku motoru dostupné zrychlení v celém rychlostním pásmu. Poslední připomínka se týká dimenzování brzd, respektive určení poměru brzdných sil mezi oběma nápravami. To je provedeno pro minimální hodnoty EHK č.13, což není zcela optimální přístup. Vhodnější by bylo určit ideální rozdělení brzdných sil v celém jejich využitelném rozsahu. Nicméně to by znamenalo osvojit si látku vyučovanou v magisterském studiu. Práci považuji svým rozsahem za nadstandardní, velmi dobře zpracovanou a doporučuji ji k obhajobě.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání B
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod C
Vlastní přínos a originalita B
Schopnost interpretovat dosaž. výsledky a vyvozovat z nich závěry B
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii C
Logické uspořádání práce a formální náležitosti B
Grafická, stylistická úprava a pravopis B
Práce s literaturou včetně citací C
Navrhovaná známka
B

Otázky

eVSKP id 116348