POLČÁK, M. Návrh přípravku pro měření kritického napětí ztráty stability tenkostěnných L-profilů [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2019.

Horák, Marek

Bakalářská práce je rozčleněna do pěti hlavních kapitol. V první - obecném úvodu práce se autor zaměřil na stručné uvedení čtenáře do řešené problematiky. V následujících třech poměrně rozsáhlých kapitolách se autor zaměřil na teoretický rozbor řešeného problému, nejdříve na význam tenkostěnných profilů v leteckých konstrukcích, jejich typické použití jako výztuh vyztužených panelů a také způsob jejich zatížení. Třetí kapitola je věnována podrobnějšímu popisu dvou nejtypičtějších forem ztráty stability těchto součástí – lokální ztrátě stability a celkové neboli vzpěrné ztrátě stability. Jejím obsahem je také přehled základních analytických výpočtových metod. Čtvrtá kapitola je již věnována teoretickému rozboru problémů souvisejících se samotným provedením tlakové zkoušky. Zde se autor věnuje popisu několika způsobů používaných k uchycení vzorků v testovacím stroji. Zabývá se zde také vlivem materiálových a geometrických nedokonalostí a způsobu uchycení vzorku na nepřesnost výsledku experimentu a na základě uvedených poznatků navrhuje nejvhodnější způsob uchycení. Poslední rozsáhlá kapitola před samotným závěrem práce je zaměřena na konstrukční návrh univerzálního přípravku pro tlakové zkoušky tenkostěnných L a Z profilů, navrženého pro použití v univerzálním zkušebním stroji umístěného v laboratořích Leteckého ústavu FSI. Tento návrh vychází z rozboru kritických sil konkrétních na Leteckém ústavu v rámci výuky testovaných profilů a je doplněn o pevnostní kontrolu nejzatíženějších komponent přípravku a také množstvím výrobních výkresů. Celá práce je zakončena krátkým závěrem. Práce svým rozsahem odpovídá požadavkům na tento typ závěrečných prací. Práce obsahuje velké množství tabulek a obrázků. Také práce s literaturou je na vynikající úrovni. Práce však obsahuje několik drobných nepřesností, překlepů a po grafické stránce působí místy ne příliš uspořádaně. Student pracoval při tvorbě bakalářské práce samostatně a splnil všechny požadavky zadání. Práce obsahuje všechny formální náležitosti, a proto ji doporučuji k obhajobě.

Vaněk, František

Předložená práce má 71 stran včetně 8 stran příloh. Dále obsahuje výkresovou dokumentaci navrženého přípravku. Práce je přehledná a srozumitelně členěná. Jejím cílem je navrhnout přípravek pro pevnostní zkoušky (v tlaku) tenkostěnných profilů používaných v typických hmotnostně úsporných konstrukcích. Nejprve seznamuje čtenáře se základními částmi tenkostěnných leteckých konstrukcí, poté se zabývá popisem ztráty stability tenkostěnných profilů při tlakovém zatížení a na závěr této rešeršní části pak rozebírá možnosti uchycení vzorků vzhledem k požadovaným okrajovým podmínkám. Následuje část návrhová, kde jsou představeny dva koncepty přípravku, z nichž jeden je poté vybrán a detailně zpracován, včetně pevnostní kontroly a vymezení použitelnosti přípravku vzhledem k rozměrům vzorků. Po věcné stránce práce splňuje zadání a student prokázal schopnost nastudovat problematiku související s daným tématem a také provést požadovaný konstrukční návrh. Po formální stránce ale mohl věnovat o něco více pozornosti závěrečné úpravě a opravě textu, který obsahuje sice jen několik drobných překlepů, tyto ale zbytečně snižují hodnotu jinak jeho velmi slušné práce. Práci doporučuji k obhajobě.

eVSKP id 116455