ČAVOJSKÝ, T. Koncepční návrh soutěžního modelu letadla [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2019.

Pejchar, Jan

Student si jako svoji závěrečnou práci zvolil koncepční návrh bezpilotního prostředku pro mezinárodní studentskou soutěž Air Cargo Challenge 2019. Práce je logicky členěna do navazujících kapitol, které zohledňují komplexní problematiku koncepčního návrhu. Úvod práce se věnuje teoretickému rozboru pravidel za účelem maximalizace bodového zisku, navazuje hodnocení použitelných konstrukcí, základní aerodynamické výpočty a výpočty letových výkonů. Předložená bakalářská práce navazuje na bakalářské práce ostatních členů týmu, které jsou zaměřeny na partikulární problémy a konstrukční řešení. Z důvodu zachování kontinuity koncepčního návrhu jsou poznatky těchto bakalářských prací uvedeny v textu a řádně ocitovány. Pro výpočty bylo stanoveno několik zjednodušujících předpokladů, které ale nikterak neznehodnocují dosažené výsledky. Použitá výpočetní metoda bude navíc evaluována letovými měřeními. Text obsahuje určité technické nedokonalosti, lze je ale tolerovat s ohledem na celkový přínos práce. Student a jeho tým si totiž vyzkoušeli práci na reálném problému, kdy se museli řídit návrhovými předpisy, stanovenými termíny, museli si také sehnat financování, aby mohli svůj letoun postavit a následně prezentovat na letecké soutěži. Práce je nadprůměrná a doporučuji jí k obhajobě.

Šurkala, Martin

Bakalářská práce na téma „Koncepční návrh soutěžního modelu letadla“ je rozdělena do 12 kapitol a svým rozsahem převyšuje základní požadavky kladené na bakalářské práce. V prvních dvou kapitolách se autor věnuje pravidlům soutěže, bodovému hodnocení a jejich vlivu na samotný návrh modelu letadla. Navazuje rešeršní část zaměřená na možná koncepční uspořádání jednotlivých částí modelu (křídlo, trup, …). Dále následují kapitoly, které jsou věnovány bližšímu návrhu jednotlivých částí modelu, hmotovému rozboru a výpočtu letových výkonů. V samotném závěru je proveden výpočet letové obálky a provedeno shrnutí. Autor prokázal schopnost nastudovat a aplikovat znalosti, se kterými v průběhu svého studia nepřišel do bližšího kontaktu a které se vyučují až v magisterském studijním programu. Jako příklad může být uvedena kapitola 10 „letové výkony modelu“. Dále byla také prokázána schopnost práce s programem XFLR5 určeným k provádění základních aerodynamických výpočtů a 3D CAD softwarem. I přes vysokou technickou úroveň práce obsahuje několik nejasností či překlepů. Jako příklad můžeme uvést určení plochy křídla v kapitole 4, které by si zasloužilo větší komentář. U překlepů bych zmínil například rovnice 10.11 a 10.12, kde jsou prohozené jednotlivé složky rychlosti. Celkově je práce ovšem velice zdařilá a jak už bylo zmíněno, tak po technické i obsahové stránce převyšuje požadavky, které jsou kladeny na bakalářské práce. Současně je práce logicky uspořádaná a dobře graficky zpracovaná. Bakalářskou práci doporučuji k obhajobě s celkovým hodnocením A.

Schopnost interpretovat dosaž. výsledky a vyvozovat z nich závěry B

eVSKP id 116745