MIXOVÁ, A. Posouzení vlivu modifikací křídla na poláru letounu [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2019.

Posudky

Posudek vedoucího

Navrátil, Jan

Bakalářská práce pojednává o návrhu aerodynamické modifikace letounu kategorie UL-2. Součástí práce je experimentální a analytické stanovení poláry letounu, návrh modifikace křídla a zhodnocení vlivu modifikace na poláru a vybrané výkony letounu. Práci zpracovávala studentka Alexandra Mixová samostatně a konzultovala ji s vedoucím velmi zřídka. Metody použité v práci jsou vesměs příliš hrubé a pro praktickou aplikaci výsledků tedy ne moc vhodné. Nicméně studentka dokázala toto náročné téma zpracovat do ucelené formy i přesto, že se s touto problematickou během svého studia významněji nesetkala. Bakalářská práce splňuje všechny cíle stanovené v zadání, doporučuji ji tedy k obhajobě.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání A
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod C
Vlastní přínos a originalita C
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry C
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii C
Logické uspořádání práce a formální náležitosti B
Grafická, stylistická úprava a pravopis B
Práce s literaturou včetně citací A
Samostatnost studenta při zpracování tématu A
Navrhovaná známka
C

Posudek oponenta

Matějů, Jiří

V práci se objevují ne zcela přesná vyjádření. Například síla podtlaku a přetlaku, v pitot-statické trubici vzduch ve skutečnosti neproudí, množství vzduchu bych nahradil pojmem hmotnostní průtok a podobně. Kritické Reynoldsovo číslo bývá v letectví mezi 50 a 100 000. V bakalářské práci se uvádí 500 000, avšak není uveden vztažný rozměr, tedy nevím, o jaké Re se jedná. Vhodnější by bylo používat stupně, než radiány. Polára letounu se prokládá vždy CD v závislosti na CL. Pro výpočet použila bakalářka hustotu v 0 m MSA, tu by ale měla přepočítat na základě tlaku a teploty v měřené výšce. Měření v grafech se zobrazují bodově, ne pomocí čáry. Na straně 25 je tvrzení, že nový profil způsobuje snížení pádové rychlosti. Ve skutečnosti by mělo dojít ke zvýšení pádové rychlosti a zvýšení maximální rychlosti, dle porovnání analytických polár. Jednotka štíhlosti křídla není v MPa. Analytický odhad poláry je značně zjednodušen, proto nesedí s měřením. To nelze vytýkat, odhad poláry je složitý, přesto by bylo vhodné pokusit se o korekci na základě měření. Došlo by ke zvýšení minimální hodnoty součinitele odporu, snížení aerodynamické účinnosti (Oswaldova koeficientu) a analytická polára by kopírovala naměřená data. Na výše uvedené práci je patrná nedostatečná konzultace s odborníky, jinak se bakalářka vypořádala s tématem dobře, použila vhodné metody pro výpočet a zahrnula dokonce letová měření. Je třeba také přihlédnout k tomu, že bakalářka zatím nemá vzdělání v oblasti letectví. Výše uvedené výtky nejsou tedy překážkou k udělení hodnocení D.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání C
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod C
Vlastní přínos a originalita C
Schopnost interpretovat dosaž. výsledky a vyvozovat z nich závěry D
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii C
Logické uspořádání práce a formální náležitosti D
Grafická, stylistická úprava a pravopis B
Práce s literaturou včetně citací D
Navrhovaná známka
D

Otázky

eVSKP id 117493