ALBERT, M. Víceúčelový alarm na kolo [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2019.
Předložená diplomová práce se zaobírá realizací zabezpečovacího systému na jízdní kolo. Zařízení je navrženo jako vývojový kit, který splňuje všechny potřebné provozní funkcionality. Obsahuje: akcelerometr, systém navigace, mobilní komunikaci a Bluetooth rozhraní. Systém je navržen s ohledem na nízkou spotřebu, možnost měření provozních stavů dílčích modulů a také na výslednou miniaturní zástavbu elektronických komponent. Student ve své práci předkládá teoretický rozbor popisující dotčené technologie jako prerekvizitu pro následný vývoj, dále poměrně podrobně popisuje návrh konceptu zařízení a také jednotlivé kroky návrhu. Textová část diplomové práce je na odpovídající úrovni. Po celou dobu diplomant pracoval samostatně, v případě potřeby docházel na konzultace a byl vždy schopen diskutovat probíranou problematiku bez sebemenších problémů. Během tvorby předložené práce si bohužel student nerozvrhnul časový plán vývoje s dostatečnou rezervou, což se neblaze projevilo při finalizaci. Během osazování vyšlo najevo, že některá pouzdra výsledné DPS ve vysokofrekvenční části jsou chybná a vzhledem k vyššímu stupni miniaturizace (pouzdro s rastrem 0,5 mm) nebylo možno provést provizorní opravu pomocí drátových propojek. Díky tomu nebylo možné plnohodnotně ověřit veškerou funkcionalitu celého zařízení. V práci tuto minelu student uvádí, a předkládá již finální verzi. Skutečnost, že systém nepracuje spolehlivě v oblasti mobilní komunikace a navigace, mě nutí snížit hodnocení práce, kterou bych v případě bezchybného návrhu hodnotil jako výbornou. Nicméně jsem si vědom, že není studentovou chybou nesnadnost opravy DPS s miniaturními obvodovými motivy. Práci hodnotím 70 body.
I) ZADÁNÍ A TEORETICKÝ ROZBOR. Úkolem studenta bylo navrhnout a realizovat systém umožňující dálkově sledovat lokaci jízdního kola. Měl být realizován a otestován vývojový přípravek zařízení. Kromě toho zadání požadovalo nastudování problematiky a zpracování v části „obecné teorie“. Zadání je ve významu slova „obecné“ naplněno doslovně. Zařízení má sledovat polohu a jako teorie, která to pokrývá, je zvolen popis systémů určování aktuální polohy (1.1). Ve stejné kapitole je i podkapitola věnovaná inerciálním senzorům (1.2). Podkapitola 1.4 poskytuje zmínku o výběru antény pro příjem satelitního signálu. Podobně jsou popsány i další související otázky, jako je bateriové napájení (1.3), komunikační protokol (1.6), atd.. V případě kritického pohledu by bylo možné říci, že převládá koncentrace na detaily. II) NÁVRH ZAŘÍZENÍ. Z pohledu čtenáře neznalého pozadí se lze domnívat, že k řešení bylo přistoupeno „bastlířsky“ a nikoliv pohledem koncepčního návrhu. Z vybraných modulů byl vytvořen systém a mnoho cenného času vynaloženo na návrh a realizaci HW i SW řešení. Na straně druhé, na koncepční, do kontextu okolí systému zasazený, rozbor se už času nedostávalo. Navazující kapitola deklaruje, že se zabývá návrhem. Blokové schéma navrhovaného zařízení je uvedeno v podkapitole 2.1 Popis zařízení. Diplomant shrnuje obecné požadavky, aniž by je blíže specifikoval a uvedl tolerance pro jejich naplnění. Z textu se zdá, že návrh spočívá v blokovém schématu (Obr. 2.1, s. 23). O tom, jak nad věcí bylo uvažováno systémově a holisticky s ohledem na kvalitu, spolehlivost, testovatelnost, atd., práce nepojednává. Podle zadání měly být naplněny tyto požadavky: (1) uvažovat provoz zařízení na jízdním kole, (2) klást důraz na spotřebu a rozměry, (3) detekovat neoprávněné použití jízdního kola (zcizení) včetně dálkového sledování jeho polohy, (4) navrhnout způsob ovládání, (5) podpora komunikace prostřednictvím webového rozhraní. Při pečlivé čtení textu diplomové práce lze náznaky a vodítka pro naplnění těchto požadavků nalézt a říci, že bylo uvažováno jejich naplnění. Jakým způsobem bylo k řešení přistoupeno, dokládá konstatování „Důvodem pro realizaci tohoto vývojového systému bylo ověření vybraných technologií a modulů“. Student zjevně vynaložil mnoho energie a času na to, aby prakticky realizoval funkční vzorek. V tomto ohledu jsou formulovány i návrhy na zlepšení. To zda navržený systém a realizovaný vývojový přípravek funguje, respektive nakolik to funguje s ohledem na možné scénáře použití, atd., již bohužel zůstalo nezdokumentováno. III) OBECNÁ PŘIPOMÍNKA. Diplomant má kromě populárního vyjadřování a slangových výrazů tendenci používat zbytečně mnoha zkratek. V blokovém schématu (s. 23) je například uveden „BT modul“. Pokud čtenář, který si klade otázku, jak tento modul napomáhá detekovat přítomnost majitele kola, neví a netuší, že jde o bluetooth modul, a nahlédne do seznamu zkratek (s. 53), význam nenajde. Na následující straně (s. 24) pak již autor hovoří o „BLE modulu“. Chce-li se čtenář dopátrat významu a nespolehne na vlastní úsudek, musí nalistovat stranu 21, kde je ve vztahu k bluetooth komunikačnímu protokolu řečeno „BLE je oproti BT protokolu většinou ve stavu spánku“ a poznámka pod čarou vysvětluje význam BLE – Bluetooth Low Energy. Hodnocení: a) Splnění požadavků zadání: 15 z 20 bodů. b) Odborná úroveň práce: 37 z 50 bodů (s ohledem na praktickou realizaci). c) Interpretace výsledků a jejich diskuse: 13 z 20 bodů (s ohledem na praktickou realizaci). d) Formální zpracování práce: 7 z 10 bodů. Celkem 72 bodů.
eVSKP id 115880