KLÍMA, P. Skin efekt ve vysokootáčkových elektrických strojích. [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2019.

Mach, Martin

Student se v rámci diplomové práce zabýval náročným tématem vlivu skin a proximity efektu a možnostmi jejich potlačení u vysokootáčkového stroje. Při studiu vlivu těchto efektů uvažoval dvě provedení vinutí – slotless vinutí a vinutí uložené v drážkách. Navíc se zabýval vlivem provedení statoru na radiální síly působící na rotor. K práci přistupoval zodpovědně, pracoval samostatně. Diplomová práce splňuje všechny body zadání.

95

Bárta, Jan

Předložená diplomová práce se zabývá povrchovým jevem ve vinutí vysokootáčkových strojů a obsahuje 7 kapitol včetně úvodu a závěru. Autor v předložené práci zcela splnil požadavky zadání. Rozsah diplomové práce je dostatečný a kapitoly jsou logicky členěny. Z hlediska formální úpravy obsahuje práce obrázky ve vysoké kvalitě a malé množství překlepů. Avšak autor nevhodně zarovnává některé tabulky, obrázky a popisky na stranu místo na střed. Některé odstavce nejsou zarovnány do bloku. Z hlediska práce s literaturou práci hodnotím jako slabou. Celá druhá kapitola – vysokootáčkové stroje je v podstatě založena na citacích z jediného zdroje, přičemž nelze poznat, zda jde o citaci přímou nebo nepřímou. Citace z jediného zdroje a to zejména přímé by neměly v žádném případě tvořit základ práce, ale naopak by měli pouze doplňovat myšlenky autora. Celkově je v diplomové práci citováno pouhých 11 zdrojů, přičemž i seznam použité literatury vykazuje formální chyby. Množství použitých literárních zdrojů pro diplomovou práci na zadané téma nepovažuji za dostatečné. Z odborného hlediska práce předložila dostatečné množství analýz a výsledků. Je patrné, že autor pochopil teoretický rámec práce, avšak díky nedostatečné práci s literaturou zvolil zbytečně časově náročné metody analýz zadané problematiky. Při lepší práci s odbornou literaturou by autor zjistil, že je běžné modelovat pouze jedinou cívku ve statoru se všemi dílčími vodiči a zbytek vinutí tradičním způsobem. Tímto postupem by autor podstatně snížil časovou náročnost prováděných analýz a ušetřený čas mohl být využit pro lepší zpracování výsledků. Za největší slabinu práce z odborného hlediska ale považuji neuvedení extérního elektrického obvodu zajišťující propojení prvků reprezentující vodiče v elektromagnetickém modelu. V práci není ani ukázáno, jak byly do tohoto obvodu dopočteny indukčnosti a odpory vodičů v oblasti čel vinutí. Právě tyto parametry mohou mít velký vliv na výsledky a bez jejich uvedení je nemožné posoudit, zda předložené výsledky jsou správné. Shrnutí: Autor zpracoval diplomovou práci, pro jejíž řešení si musel osvojit znalosti z elektromagnetického výpočtu. Kvalitu práce snižuje neosvojení dostatečné schopnosti pracovat s odbornou literaturou autorem, jejím citováním a dále výše uvedené odborné nedostatky. I přes zmíněné nedostatky je patrné, že autor vykonal velké množství práce při samotném elektromagnetickém modelování a předložil práci s dobrou grafickou úpravou s minimem překlepů. Rovněž autor splnil bezezbytku cíle zadání práce. Práci hodnotím stupněm B/velmi dobře a práci doporučuji k obhajobě.

80

eVSKP id 117011