ŠVIKRUHA, P. Využití technologie Blazor s frameworkem DotVVM [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2019.

Lattenberg, Ivo

Diplomová práce je po formální i odborné stránce v pořádku a nemám žádných výhrad. Zadání bylo bezezbytku splněno. Student pracoval samostatně a iniciativně, o výsledcích pravidelně informoval. Postup prací byl ideálně rozložen. Téma je velmi aktuální a diplomant pracoval s technologií, která je velmi čerstvá a není snadné k ní najít dostatek informací. Navíc, technologie, které byly předmětem práce byly současně s řešením práce předmětem intenzivního vývoje, takže bylo nutné se stále adaptovat na aktuální stav. Hlavním cílem práce bylo prozkoumat možnosti minimalizace postbacků v DotVVM a spouštět C# kód na straně klienta. Toho autor práce úspěšně dosáhl použitím WebAssembly. Pro kompilaci C# kódu použil AOT kompilátor. Výsledky byly shrnuty v demo-aplikaci srovnávající použití DotVVM v existujícím režimu využívající postbacky a naproti tomu nové řešení s WebAssembly eliminující tyto postbacky. Diplomovou práci doporučuji k obhajobě.

98

Ilgner, Petr

Student se v předložené diplomové práci zabývá využitím nového nástroje Blazor pro tvorbu klientských webových aplikací v jazyce C# spolu s frameworkem DotVVM. Zadání je spíše náročnější, protože použité technologie jsou ve stavu technologického náhledu a není k dispozici dostatek relevantních aktuálních informací. Diplomant však prokázal vynikající orientaci v těchto technologiích, dokázal najít dostatek aktuálních informací a vhodně je použít. Z nástroje Blazor je použita pouze část, důvod pro to je však dobře v práci dostatečně vysvětlen. Samotná diplomová práce je rozsáhlejší a obsahově je členěna na dvě pečlivě zpracované části. V teoretické části je popsán rozvoj webových technologií a podrobně jsou popsány použité nástroje. Velmi kladně hodnotím aktuální informace, které jsou uvedeny. Autor dokonce doplnil i informace zveřejněné jen těsně před termínem odevzdání práce. Teoretická část poskytuje čtenáři velmi rychlý vhled do popisované problematiky. Autor čerpal z více než sto relevantních informačních zdrojů – toto množství je vzhledem k neexistenci ucelených publikací oprávněné (některé zdroje jsou záznamy přednášek, apod.). Výhradu mám k uvedení odkazů na tyto zdroje vždy na konci podkapitoly. Díky tomu je pro některá tvrzení obtížné najít, z kterého pramene je daná informace čerpána. Styl citování také ztěžuje rozpoznání, co je autorův názor a co je převzatá informace - problém je patrný např. v úvodu 3. kapitoly. Po formální stránce je práce na velmi dobré úrovni, drobným prohřeškem je chybné používání spojovníku namísto pomlčky. Některé věty nejsou ukončeny interpunkčním znaménkem. K praktické části poté nemám žádné připomínky. Demonstrativní aplikace je názorně provedena a přínos použití WebAssembly minimalizaci postbacků je názorně demontrován. Kladně hodnotím i zpracovanou dokumentaci a pomocné nástroje, např. pro automatickou instalaci SW prerekvizit, které byly diplomantem nad rámec zadání vypracovány. Popis instalace prerekvizit nemá charakter textu diplomové práce, byť je velmi užitečný a dobře sepsaný, a dle mého názoru by bylo vhodnější jej umístit jako přílohu. Celkově lze práci hodnotit jako vynikající, pečlivě zpracovanou. Teoretická část práce nabízí velmi ucelený přehled o aktuální problematice a autorovi lze doporučit publikaci jeho částí v anglickém jazyce pro přínos komunitě. Kladně hodnotím také autorovu snahu pomocí funkce „issues“ Github repozitářů informovat autory použitých nástrojů a o problémech, které v nich při zpracování práce odhalil. Diplomovou práci pro výše uvedené doporučuji k obhajobě.

96

eVSKP id 118207