HLAVÁČOVÁ, K. Detekce K-komplexů ve spánkových signálech EEG [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2019.

Kozumplík, Jiří

Cílem Diplomové práce byl návrh, realizace a ověření algoritmů pro detekci K-komplexů ve spánkových signálech EEG. Autorka vycházela z devíti zahraničních publikací z posledních let a navrhla několik variant algoritmů pro detekci K-komplexů, které vycházely z využití Stockwellovy transformace a aplikace Teagerova-Kaiserova energetického operátoru na pásmově omezený signál EEG. Spolehlivost realizovaných algoritmů testovala na veřejně dostupné databázi signálů EEG a výsledky porovnala s výsledky jiných autorů, kteří pracovali se stejnou databází. Realizované programové jednotky mi autorka předvedla a byly funkční. Během řešení projektu byla aktivní a zadání Diplomové práce splnila beze zbytku. Formální stránku práce hodnotím jako velmi dobrou, výhradu lze mít k popisu použitých metod detekce, který mohl být podán přehlednějším způsobem.

90

Ronzhina, Marina

Tématem diplomové práce byla automatická detekce K-komplexů ve spánkových EEG signálech s využitím odhadu obálky signálů dvěma různými způsoby. Nad rámec zadání byla otestována i detekce K-komplexů v EEG filtrovaných pásmovou propustí. Práce je tak poměrně rozsáhla a obsahuje velké množství informací jak v teoretické, tak praktické části. Informace jsou ovšem místy redundantní. Naopak definice K-komplexu, stěžejní pro danou práci, je zmíněna až na konci teoretické části, po představení většiny detekčních metod. Zřejmě v důsledku nedůkladné práce s cizojazyčnou literaturou se v rešerši objevují nekorektní pojmy, což se negativně odráží na srozumitelnosti některých částí textu (např. „ zpětná vazba“ místo „zpětné šíření chyby“, „nulová střední funkce“ místo „funkce s nulovou střední hodnotou“, aj.). V praktické části studentka navrhla a otestovala několik různě náročných detekčních algoritmů, jejichž úspěšnost dosahuje hodnot uváděných v dostupné literatuře a v některých případech je dokonce přesahuje. Avšak popis použitých metod by si zasloužil lepší a logičtější uspořádání. Schéma na obr. 4.1 nevystihuje použitý postup v dostatečné míře a odpovídající popis metod na začátku kapitoly 4 je poněkud matoucí. Velké množství výsledků zřejmě vedlo k jejich obtížnému uchopení a ne vždy se studentce podařilo je prezentovat vhodným způsobem. Např. pro subjektivní porovnání různých detekčních metod a celkově jednodušší orientaci v textu by bylo vhodné výstupy těchto metod vykreslit do jednoho grafu. Hodnocení míry shody mezi dvěma experty nebylo řešeno standardním postupem, což je např. využití Cohenovy kappy či jiné speciální metriky. I přes uvedené nedostatky působí předložená práce velmi kladným dojmem. Z objemu odvedené práce, kvality dosažených výsledků a jejich diskuze je viditelný zájem a snaha studentky. Po formální stránce je práce na dobré úrovni s drobnými nedostatky. Zadání práce je splněno v celém rozsahu. Práci hodnotím klasifikačním stupněm B/85 b.

85

eVSKP id 118339