BENEŠOVÁ, L. Vyhodnocení variability rychlosti pulzové vlny [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2019.

Svačinová, Jana

Bc. Benešová se věnovala analýze variability rychlosti pulzové vlny (PWV). V teoretické části své práce popsala fyziologii kardiovaskulárního systému, variabilitu kardiovaskulárních signálů a teorii pulzové vlny. Prokázala tak schopnost pracovat s literaturou. Jako metodu vyhodnocení variability PWV vybrala spektrální analýzu sekvence PWV a koherenci mezi PWV a srdečními intervaly. Tyto metody pak zpracovala v MATLABu. Následně aplikovala metody na sekvence PWV zaznamenané tep po tepu z různých částí těla skupin diabetiků a zdravých kontrol (sekvence PWV byly získány pomocí vícekanálové bioimpedanční metody vytvořené na ÚPT AV). Výsledky analýz statisticky vyhodnotila a diskutovala. Studentka tak splnila všechny části zadání. Variabilita PWV, které se Bc. Benešová věnovala, je nové a neprozkoumané téma. Její diplomová práce byla prakticky pilotní studií. Diskuze k mnoha výsledkům je tedy spíše úvahami, protože se nedalo opřít o starší studie. Je tedy možné, že se diskuze bude zdát poněkud zmatená. Studentka pravidelně konzultovala svoji práci. Zpracování metod v MATLABu a jejich popis byly slabší částí diplomové práce. Výsledné skripty jsou však použitelné a funkční.

87

Kozumplík, Jiří

Cílem diplomové práce byla analýza variability rychlosti pulzní vlny (PWV), výběr a realizace metody analýzy a zhodnocení výsledků. První dvě kapitoly (str.12 až 21) jsou kompilací medicínského popisu kardiovaskulárního systému a jeho variability v časové a ve frekvenční oblasti. Třetí kapitola (str.22 až 30) je zaměřena na PWV a způsoby jejího měření, včetně stručného popisu unikátního přístroje pro monitorování bioimpedance, pomocí kterého byla snímána data pro zpracování v Diplomové práci. Kap.4 (str.31 až 40) je zaměřena na analýzu variability PWV, která vychází ze spektrální analýzy signálů HRV, PWV a z koherence těchto signálů. Autorka výběr stručně zdůvodňuje bez odkazu na jiné zdroje. V popisu spektrální analýzy mám několik připomínek: chybný je vzorec (4.4) pro výpočet korelogramu, chybí zmínka o principu odhadu výkonového spektra vycházejícího z kumulovaných periodogramů nebo kumulované autokorelace a také zmínka o nějaké parametrické metodě odhadu. Na str.34 autorka uvádí tabulku měřených hodnot. Co míní srdeční frekvencí (s chybnou jednotkou ms), když měří intervaly RR? U PWV, které se měří z 8 lokalit, chybí rozměr. Samotná analýza vychází z interpolovaných a převzorkovaných signálů HRV a PWV. Nicméně porovnáním průběhů signálu PWV (obr.4.3, st.35) a jeho interpolované podoby na obr.4.4 lze mít o kvalitě interpolace pochybnost. Ze zobrazeného modulového spektra signálu PWV (obr.4.5) a odhadu výkonového spektra na obr.4.6 možná vyplývá oprávněnost poznámek uvedených výše k odhadům výkonového spektra. V závěru kapitoly je uvedeno, že do analýzy vstupuje průměrná hodnota výkonu (signálů HRV a PWV) ve dvou frekvenčních pásmech. Proč průměrná hodnota výkonu, a jak se počítá? Dále (na str.39) je chybná definice mediánu. V kap.5 a 6 (str.41 až 55) je popis tabulek a krabicových grafů použitých pro následné zhodnocení dosažených výsledků. Následuje popis statistického vyhodnocení. Autorce nelze upřít snahu o zhodnocení dosažených výsledků. Současně s ní souhlasím, že jednoznačnější zhodnocení neumožňuje velmi omezený počet měřených subjektů (14 diabetiků a 9 zdravých osob) a absence dalších doplňujících údajů, což jsou skutečnosti, které patrně nelze samotné autorce vyčítat. Dodám jen, že větší pozornost mohla být věnována odhadům výkonových spekter, případně použití testu stacionarity analyzovaných dat. Z formálního pohledu mám k práci následující připomínky. Autorka nectila pravidlo, že je rovnice součástí věty. V grafických výstupech nejsou často uvedeny jednotky příslušných veličin. V seznamu literatury je 32 zdrojů, nicméně na 4 citované publikace se v textu nevyskytuje žádný odkaz. Na závěr konstatuji, že autorka splnila zadání Diplomové práce, práci hodnotím jako vyhovující a doporučuji ji k obhajobě.

75

eVSKP id 118349