AMBROŽOVÁ, M. Detekce fibrilace síní v krátkodobých EKG záznamech [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2019.

Ronzhina, Marina

Diplomová práce studentky Moniky Ambrožové je zaměřená na návrh a testování metody pro automatickou detekci fibrilace síní v záznamech EKG. Práce začíná rozsáhlou rešerší o projevech různých patologií v EKG křivce a metodách pro jejich kvantitativní analýzu a klasifikaci. Bohužel musím upozornit, že v textu práce chybí odkazy na tři položky ze seznamu literatury. Na teoretickou část navazuje praktická implementace vybraných metod, včetně hodnocení přesnosti detekovaných pozic QRS dostupných v databázi, výpočtu 9 různých příznaků z RR intervalů vhodných pro detekci fibrilace síní, redukce počtu příznaků, klasifikace dat do dvou skupin a vyhodnocení úspěšnosti klasifikace. Studentka provedla poměrně detailní analýzu příznaků odvozených z RR intervalů za použití vhodných subjektivních i objektivních statistických postupů. Následně vybrala jenom příznaky nejméně korelované s těmi ostatními a zároveň vykazující nejnižší rozptyl v rámci jednotlivých skupin, čímž redukovala počet příznaků na pouhých tři. Je ovšem nutné poznamenat, že tento způsob nezaručuje odhalení příznaků s nejlepšími diskriminačními schopnostmi, což je nesmírně důležité pro automatickou klasifikaci dat. Kromě zmíněných popisných parametrů RR intervalů byly navíc vyhodnoceny parametry P vln dostupné z databáze. Studentka sice dospěla k zajímavým výsledkům, avšak v práci chybí její jasné vyjádření k potenciálnímu využití této skupiny příznaků pro detekci fibrilace síní u daných pacientů. Oceňuji použití v další fázi různých klasifikačních modelů s odlišnými konfiguracemi a také hodnocení úspěšnosti jednotlivých modelů pomocí různých metod, včetně F1-measure a matice záměn, které jsou vhodné v případě různě velkých skupin dat. Velmi kladně hodnotím vysokou aktivitu studentky v průběhu celého roku, kdy efektivně využívala konzultací, snažila se řešit dílčí kroky zadání samostatně a většinou se jí to povedlo, přistupovala k práci pečlivě a zodpovědně. Výstupy práce dosahují úrovně výsledků jiných autorů a tak budou přínosné při vývoji algoritmů pro včasnou a přesnou detekci fibrilace síní v rámci probíhajícího výzkumu na ÚBMI. Zadání práce je splněno v plném rozsahu. Práci doporučuji k obhajobě a hodnotím stupněm A/93 b.

93

Janoušek, Oto

Studentka se v diplomové práci věnuje klasifikaci atriálních fibrilací v krátkodobých záznamech EKG. Teoretická část práce je srozumitelně popsaná, studentka práci uvozuje objasněním důležitosti zvoleného tématu. Domnívám se však, že vzhledem ke skutečnosti, že se praktická část práce opírá výhradně o zpracování RR intervalů, by stačilo teoretický rozbor začít rovnou arytmologií a přeskočit sedm stran anatomie srdce a popisu EKG křivky, které jsou vzhledem k zadání redundantní. Studentka dále přehledně uvádí výčet příznaků atriálních fibrilací v krátkodobých záznamech a srozumitelně přibližuje čtenáři klasifikační algoritmy využité v praktické části práce. Praktická část práce je zdařilá. Autorka vhodně vybírá klasifikační modely i kvantifikátory jejich úspěšnosti. Cením si i toho, že autorka srovnala diagnostickou výtěžnost jednotlivých parametrů a jako vstup do klasifikačních modelů ponechala pouze tři nejvýtěžnější. V praktické části práce se vyskytuje také kapitola hodnotící kvalitu detekce P vlny (kap. 6), která však nesouvisí se zadáním, ani s autorkou navrženými přístupy klasifikace atriálních fibrilací na základě vlastností RR intervalů. Součástí této kapitoly jsou také obrázky 16 a 17, na nichž autorka nepříliš vhodně demonstruje korektnost detekce QRS komplexů na ideálním EKG záznamu bez přítomnosti fibrilací či distorzí, na nichž by se selhání QRS detektoru mohlo projevit. Diskuze je spíše závěrem a rekapitulací výsledků, než zdůvodněním pozorovaných jevů a jejich zasazení do širších souvislostí, ale autorka alespoň zdůvodňuje dosažené výsledky, zohledňuje výpočetní náročnost a srovnává své výsledky s výsledky ostatních autorů. Zadání je zcela splněno, dobrá grafická a stylistická úprava práce podtrhuje výborný dojem z obsahu práce. Rozsah práce je vyhovující, až na výše uvedené poznámky k redundanci dvou kapitol, práce s literaturou je výborná.

91

eVSKP id 118350