KOLÁŘOVÁ, J. Evoluční algoritmy pro ultrazvukovou perfúzní analýzu [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2019.

Mézl, Martin

Studentka Jana Kolářová vypracovala svoji diplomovou práci na téma Evoluční algoritmy pro ultrazvukovou perfúzní analýzu. V rámci teoretické části práce se seznámila s metodou bolus & burst a dalšími metodami pro ultrazvukovou perfúzní analýzu. Provedla také rešerši zobrazování s ultrazvukovými kontrastními látkami. Dále popsala principy matematické optimalizace se zaměřením na vybrané evoluční algoritmy. Teoretická část práce se opírá o citaci 20 položek literatury, což není velké množství, ale nutno říci, že výběr zdrojů byl proveden kvalitně a svědomitě. V praktické části provedla studentka základní perfúzní analýzu kvalitativní metodou prokládání měřených dat křivkou, ve které otestovala implementaci genetického algoritmu a srovnala jej s náhodným prohledáváním. Parametry genetického algoritmu byly dále podrobeny analýze, kdy byly voleny na základě další optimalizace. Dále se studentka zaměřila na optimalizaci metody bolus&burst, do které přidala implementaci navržených algoritmů namísto původně použitých funkcí z Optimization Toolboxu z Matlabu. Celkem vyzkoušela a vyhodnotila 16 nastavení gen. algoritmu a 6 nastavení včelího algoritmu. Kapitola 5.2 působí lehce chaoticky díky velkému množství obrázků a tabulek. Samotný popis vyhodnocení je potom obsahem kapitoly 5.3 a 6. Závěry stanovené studentkou jsou správné. Po formální stránce je práce na průměrné úrovni. Rovnice (5.1) není matematickým zápisem, ale pseudokódem. Dále některá zobrazení v textu jsou příliš velká a zabírají celé stránky. Studentka pracovala aktivně během celého roku a své výsledky pravidelně konzultovala. Významně kladně hodnotím rozsah testování studentkou na syntetických datech. Práce samotná je alespoň pro mě prvním známým využitím evolučních algoritmů v oblasti matematického modelování v perfúzní analýze. Od testování na preklinických datech (viz zadání) bylo upuštěno, protože úroveň šumu u těchto dat má kolísavou úroveň a závěry optimalizace není možné jednoznačně porovnat mezi sebou. Práci doporučuji k obhajobě a hodnotím ji známkou velmi dobře (B – 87 bodů).

87

Odstrčilík, Jan

Předložená diplomová práce se zabývá problematikou optimalizace v rámci ultrazvukové perfúzní analýzy. Studentka se v první části práce věnuje obecným principům měření perfúze tkáně ultrazvukem a dále teoretickému popisu vybraných optimalizačních metod. V rámci rešerše evolučních algoritmů v kap. 4 bych ocenil širší diskusi k aktuálně publikovaným metodám a jejich aplikacím v oblasti ultrazvukové perfúzní analýzy. Celá teoretická část je psaná na přibližně 30 stranách a z textu je patrné, že si studentka danou problematiku dobře nastudovala. V praktické části práce (kap. 5) studentka prezentuje návrh řešení zadaného problému a diskutuje dosažené výsledky. Vývoj a testování metod je provedeno na simulovaných datech, které dle literatury dobře vystihují reálná data. Menší výtku mám k členění kapitoly 5. Text kapitoly nejdříve částečně prezentuje dosažené výsledky (kap. 5.1 a kap. 5.2) a poté je teprve uveden popis navrženého řešení a jeho implementace a nastavení parametrů metod (kap. 5.2.1, 5.2.2 a 5.2.3). Kapitola 5.2.4 následně prezentuje výsledky optimalizace. Domnívám se, že by bylo vhodnější a přehlednější uvést výsledky a jejich diskusi jako samostatnou hlavní kapitolu. Po formální stránce je práce na dobré úrovni. Text obsahuje minimum překlepů a pravopisných chyb. Na závěr konstatuji, že zadání diplomové práce bylo splněno. Z práce je patrné, že si studentka dokázala nastudovat potřebnou odbornou literaturu a získané znalosti uplatnit při vytvoření požadovaného inženýrského díla. Rozsah práce a počet provedených modifikací metod a simulací rovněž ukazuje na vysokou kvalitu odvedené práce. Hodnocení: B/88 b.

88

eVSKP id 118374