FENDRICH, V. Zařízení varovného systému pro udržení vozidla v jízdním pruhu [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2019.

Posudky

Posudek vedoucího

Poměnková, Jitka

Posudek práce vypracoval konzultant práce Ing. Tobiáš Malach z firmy EBIS spol. s r.o. Předložená diplomová práce se zabývá návrhem varovného systému pro udržení vozidla v jízdním pruhu. V souladu se zadáním práce student navrhl a implementoval algoritmus pro detekci jízdních pruhů a detekci vybočení z pruhu. Tento algoritmus implementoval na studentem navržený mikro počítač Raspberry Pi. Doplněním dalších periferií bylo dosaženo sestavení celého varovného systému, který je možné využít ve vozidle. Student zařízení oživil a provedl testování ve vozidle. Zjištěné poznatky spolu s dokumentací algoritmu pak popsal v práci a v závěru formuloval doporučení pro používání předloženého zařízení. Práce působí uceleně, s logicky provázanou strukturou. Text však obsahuje nepřesnosti a překlepy. V kapitole Detekce jízdních pruhů student soustředil pozornost primárně na popis elementárních algoritmů pro zpracování obrazu. Zde postrádám alespoň základní rešerši literatury na dané téma. V několika případech text nedostatečně popisuje výchozí principy a postupy. Toto je zřetelné zvláště v části zaměřené na testovací databázi a testování varovného systému. Testovací databáze není po kvantitativní stránce dostatečná. Z hlediska kvalitativní stránky není dostatečně popsána a rozčleněna, aby bylo možné stanovit účinnost systému v různých podmínkách. V případě testování a formulace objektivního kritéria pro posouzení účinnosti algoritmu není zcela zřejmé, jak v této fázi student postupoval. Výše uvedené snižuje vypovídací hodnotu dosažených výsledků. Proto doporučuji, aby student v průběhu obhajoby práce objasnil princip testování a vyhodnocení výsledků. Jako pozitivní výsledek práce hodnotím funkční zařízení, které student vyrobil. Závěrem lze konstatovat, že i přes uvedené nedostatky práce splňuje zadání. Vzhledem k výše uvedeným nedostatkům hodnotím práci 65-ti body.

Navrhovaná známka
D
Body
65

Posudek oponenta

Říha, Kamil

Předložený text popisuje zajímavou metodu, která realizuje detekci hranic jízdního pruhu včetně hardwarové realizace přímo ve vozidle. Podle obsahu předloženého textu i přiložených zdrojových kódů je možné konstatovat, že zadání bylo splněno a celé zařízení bylo zprovozněno. Po formální stránce je text zpracován spíše podprůměrně: obsahuje celou řadu drobných i významnějších nepřesností zejména v matematických a technicky náročnějších formulacích. Navržené řešení obsahuje některé kroky a formulace, které svědčí o nepříliš hlubokém pochopení použitých principů: například Sobelův gradientní operátor je označován v kapitole 2.3.2 jako algoritmus pro detekci hran a podobně. Metodika testování není popsána příliš kvalitně, počet testovacích sekvencí mohl být poněkud vyšší. V přiložené dokumentaci (CD) bohužel chybí ukázka reálné funkce výsledného zařízení, nabízí se videozáznam obrazovky s ukázkami typických situací a reakcí na ně. Vzhledem k požadavkům kladeným na diplomové práce mohla být metodika propracovanější a s vyšší úspěšností detekce. Závěrem je možné konstatovat, že práce splňuje zadání a díky uvedeným nedostatkům ji navrhuji hodnotit jako uspokojivou (D) 65 body.

Navrhovaná známka
D
Body
65

Otázky

eVSKP id 118440