PETERKA, M. Porovnání modelů najížděcích tras systémové elektrárny v programech MODES a PSCAD [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2019.

Posudky

Posudek vedoucího

Ptáček, Michal

Hlavním předmětem diplomové práce je realizace modelů najížděcích tras systémové elektrárny, konkrétně Orlík – Chvaletice a Dlouhé Stráně – Chvaletice, při startu ze tmy v programu PSCAD. Mezi hlavní výstup práce patří také porovnání vytvořených modelů se stávajícími modely realizovanými v programu MODES, a to zejména z pohledu dosahovaných výsledků a vlivu odlišností parametrizace modelů právě ve vazbě na dosahované výsledky. V souladu se zadáním práce je zde blíže představena základní teorie související s obnovou napájení elektrizační soustavy, a to i v kontextu dotčených kodexů přenosové soustavy, což vhodně uvozuje praktickou část práce. Na druhou stranu mohlo být realizováno větší propojení mezi teoretickou a praktickou částí a mohly být zdůrazněny podstatné informace, které jsou využité či posuzované v praktické části. Předělem mezi teoretickou a praktickou částí je možné považovat popis dvou modelovaných najížděcích tras. Samotná praktická část se zabývá popisem tvorby modelu v PSCAD a jsou představeny a diskutovány výsledky realizovaných výpočtů jednotlivých provozních stavů, resp. jsou komentovány výsledky a jejich odlišnosti v porovnání s programem MODES. Po odborné stránce je práce zpracována dobře, ve stěžejních částech práce (např. tvorba modelu a nastavení simulace) však nejsou řešení úplně jednoznačná, čemuž se dalo předcházet i pouhým přiložením elektronické verze vytvořeného modelu. Pan Peterka současně identifikuje rozdílnosti v parametrizaci/modelování jednotlivých síťových prvků a připouští, že tyto mohou mít vliv na odlišné dosahované výsledky. Na druhou stranu by mělo být provedeno více kritické zhodnocení těchto rozdílností, zejména se snažit kvantifikovat, podložit či demonstrovat míru jejich vliv na výsledky. Po jazykové stránce je práce zpracována dobře a text přejímá hlavně věcná vyjádření a formulace, což vnímám jako vhodné zejména v části popisující dosažené číselné výsledky. Samotný rozsah hlavní textové práce je standardní. Pozitivně hodnotím, že byl pan Peterka schopen poměrně dobře rozlišit charakter informací, jež představit v hlavní části práce a které vložit do příloh. V textu práce se vyskytují také neodborná slovní spojení (např. seskládání modelu), nesprávnosti (např. úbytky napětí v Obr.4-4) či další překlepy, které však zásadně nesnižují výslednou kvalitu práce. Pan Peterka práci konzultoval průběžně a pravidelně během celého akademického roku, a to i na úrovni odborníků ze společnosti ČEPS, a. s. Zúčastnil se také povinných prezentací průběžných činností na diplomové práci, přesto, zejména na úvodních setkáních nebyl vždy zřejmý progres při plnění zadání práce, což se negativně projeví v celkovém bodovém hodnocení práce. Na druhou stranu oceňuji aktivitu studenta zúčastnit se studentské soutěžní konference STUDENT EEICT 2019 s příspěvkem vycházející z problematiky diplomové práce. Použitá literatura svým charakterem a počtem odpovídá potřebám diplomových prací. Třebaže přehled referencí kombinuje několik citačních stylů, jsou literární zdroje jednoznačně identifikovatelné, resp. také jejich citace v textu práce se jeví jednoznačné a odpovídající. Text práce je po grafické stránce poměrně strukturovaný, což místy vede k nepřehlednosti. Práci doporučuji k obhajobě a hodnotím ji 80 b. Otázka: Jaké jiné najížděcí trasy systémových elektráren při startu ze tmy lze v rámci ČR dále realizovat?

Navrhovaná známka
B
Body
80

Posudek oponenta

Helbich, Jiří

Oponentní posudek - viz přiložený dokument.

Navrhovaná známka
A
Body
95

eVSKP id 119198