SOCHOR, T. Návrh systému chránění distribuční sítě VN [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2019.

Toman, Petr

Cílem diplomové práce byl návrh systému chránění vývodu kmenového vedení po úpravě způsobu zapojení napájení obce Drnholec včetně zhodnocení potenciálních dopadů na ukazatele spolehlivosti dodávky. Student se nejprve seznámil se spínacími prvky a ochranami používanými v distribučních sítí vn E.ON Distribuce a s problematikou ukazatelů spolehlivosti distribuce. Následně analyzoval stávající stav a plánované změny zapojení napájení. V praktické části provedl zhodnocení 4 variant umístění spínacích prvků a návrh proudového a časového nastavení nadproudových ochran včetně příslušných zkratových výpočtů. V závěru práce je provedeno zhodnocení výsledků. Připomínky: -v práci se vyskytují v malém množství překlepy a typografické chyby. Zadání práce bylo splněno v celém rozsahu. Student pracoval samostatně, dílčí výsledky pravidelně prezentoval a konzultoval. Rozsah použité literatury je odpovídající, zdroje jsou řádně citovány. Formální i grafická úroveň práce jsou velmi dobré. Diplomovou práci doporučuji k obhajobě.

92

Bukvišová, Zuzana

Náplní posuzované diplomové práce je návrh systému chránění distribuční sítě VN a výpočet spolehlivostních koeficientů SAIDI a SAIFI. V úvodní části jsou popsány způsoby provozu elektrizačních soustav a základní principy ochran používaných v sítích VN. Teoretická část práce je zpracována velice přehledně a srozumitelně a jednotlivé celky na sebe logicky navazují. Výhrady lze mít k členění některých částí, které obsahují osamocenou vnořenou podkapitolu (např. část 2.3.3 obsahuje kapitolu čtvrté úrovně 2.3.3.1., ale už žádnou kapitolu 2.3.3.2). Ačkoliv tato skutečnost nijak neovlivňuje plynulost ani čtivost textu, jedná se o formální nedostatek, kterému by se měl autor v budoucnu vyhnout. Obrazová kvalita uváděných schémat zapojení je většinou na dobré úrovni, ovšem kvalita fotografií některých zařízení nabízí prostor pro zlepšení. Dalším nedostatkem, prolínajícím se celou prací, je popis veličin u použitých vztahů. Pouze v několika případech jsou u použitých veličin uvedeny i odpovídající jednotky. U výpočtu spolehlivostních ukazatelů se navíc vyskytuje i dvojí způsob značení intenzity výpadků. V teoretické části autor používá symbol , v praktické části pak . Veličina v je navíc v seznamu symbolů a zkratek označována jako střední doba poruchy venkovního vedení, zatímco v textu se jedná o intenzitu poruch venkovního vedení. Zde je jasné, že se jedná pouze o překlep. V rovnici 8.1 je však jako jednotka intenzity poruch vztažené k danému úseku uváděn metr. Výsledky výpočtů pro další úseky jsou vypsány v příloze C, v jejímž záhlaví je ovšem této veličině přiřazena jednotka jiná. Ani jedna z používaných jednotek nicméně neodpovídá rozměrové zkoušce rovnice 8.1, dokonce ani výpočtům SAIDI a SAIFI. Rovněž formální úprava některých delších vztahů působí poněkud rozpačitě. Dále v části zabývající se výpočtem zkratových proudů není příliš jasný důvod značení fázorů některých impedancí dvojitým pruhem namísto jednoduchým. Přestože se práce potýká s jistými formálními chybami způsobenými spíše autorovou nepozorností než neznalostí, je potřeba ocenit snahu všechny dosažené výsledky náležitě popsat a posoudit, ať už se jedná o výpočet spolehlivostních ukazatelů, zkratových proudů či modelu sítě vytvořeného v programu PSS Sincal. Autor se nejen snaží srozumitelně formulovat závěry, nýbrž osvětluje i předpoklady, které jeho práci provázely. Zmíněné nedostatky navíc nemají přímý vliv na konečné výsledky. Hlavní body zadání autor zcela splnil a celkově se mu podařilo vytvořit poměrně zdařilou práci, kterou lze doporučit k obhajobě.

91

eVSKP id 119203