CIPRYS, M. Systém pro sběr dat s Raspberry Pi [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2019.

Macho, Tomáš

Diplomant pan Bc. Michal Ciprys se ve své diplomové práci zabýval návrhem a implementací systému pro sběr dat založeném na jednodeskovém počítači Raspberry Pi. Diplomová práce pana Cipryse je členěna do 7 kapitol a obsahuje cca 50 stran vlastního textu. Práce je sestavena v logickém sledu, ale obsahuje větší množství překlepů a netechnických výrazů. Diplomová práce navazovala na předcházející semestrální práci. Diplomant měl zpočátku problém se v dané oblasti zorientovat, proto v minulém akademickém roce práci neodevzdal. Postupem času se však v oblasti operačních systémů, databázových a webových systémů pro embeded zařízení dokázal zorientovat. V letošním akademickém roce pan Bc. Ciprys pracoval iniciativně, zodpovědně, své znalosti si prohluboval studiem literatury. Jisté problémy měl s logickou stavbou textu práce a používáním správných technických výrazů, ale tyto nedostatky byl schopen odstranit. Pravidelně konzultoval postup prací a dosažené výsledky s vedoucím práce. Výsledný návrh a implementace systému pro sběr dat je funkční a byl mi předveden. Jako nedostatek práce vidím např. ukládání přístupových hesel do systému v otevřené textové podobě (plain text). Jako vedoucí navrhuji hodnotit práci pana Bc. Michala Cipryse známkou D/68 bodů.

68

Petyovský, Petr

Zadání diplomové práce Bc. Michala Cipryse patřilo mezi méně obtížné. Požadovaným výsledkem práce bylo realizovat pro počítač Raspberry Pi firmware umožňující periodický sběr dat z minimálně osmi analogových vstupů a ukládání těchto dat do vhodné databáze. Další požadavkem zadání bylo umožnit prezentaci naměřených dat v databázi pomocí vhodné webové aplikace, která má být rovněž součástí firmware Raspberry. Jediným požadavkem na vlastní HW byl návrh a realizace modulu s A/D převodníkem a osmi analogovými vstupy, neboť interface pro analogové vstupy není součástí počítače Raspberry Pi. Zadání v posledním bodě požaduje provést zhodnocení funkčnosti celého zařízení a diskutovat dosažené výsledky. Diplomant prokázal zcela zřejmé znalosti z oblasti programování embedded systémů a návrhu webové aplikace. Zvolenou koncepci řešení lze označit za správnou. Zadání bylo splněno, ale k samotnému textu práce i realizaci mám několik výhrad. Student provedl rozbor zadání v kapitole 1 a provedl průzkum trhu ohledně podobných zařízení v kapitole 2. Tato kapitola 2 má rozsah necelé jedné strany textu a rozhodně tedy není zpracována v dostatečném rozsahu, nesnaží se ani definovat obvyklé požadavky a parametry, která podobná zařízení na trhu splňují. Což vnímám jako nedostatek pro další řešení práce. Kapitola 3 je věnována popisu vlastností počítače Raspberry Pi a uvádí seznam možných sběrnic pro připojení dalších periferií k tomuto počítači. Tato část práce má ryze kompilační charakter a má dostatečný rozsah (strany 13 - 18). Kapitola 4 popisuje požadavky na vhodný HW pro zpracování analogových vstupů, volbu A/D převodníku a jeho připojení k počítači Raspberry. Student, zde nejprve uvádí adhoc zvolené principy převodu analogové veličiny na digitální hodnotu a prezentuje převodníky dostupné na trhu s ohledem na jejich připojení k počítači Raspberry. Následně v podkap. 4.3 v rámci jediného odstavce popíše navržený HW se zvoleným převodníkem a prezentuje schéma navrženého rozhraní pro měření teploty. Rozsah této podkapitoly je nedostatečný. Proč se student rozhodl měřit na všech osmi analogových vstupech teplotu, není nikde diskutováno, stejně tak, zde postrádám jakýkoliv numerický výpočet hodnoty rezistorů a diskusi volba čidla teploty. Zpracování této kapitoly tak tvoří nejslabší část práce. Popis volby součástek je proveden nelogicky až v kapitole 5.5 věnované implementaci přepočtu měřených číselných hodnot na skutečné veličiny. Z HW hlediska je navíc volba hodnot součástek provedena chybně, viz má první otázka k obhajobě. V kapitole 5 prezentuje diplomant návrh a volbu SW komponent pro realizaci zařízení v prostředí OS Linux. Provádí volbu databázového systému, volí vhodný webový server, konfigurační nástroje a navrhuje samotnou aplikaci pro realtime sběr dat z analogových vstupů. Studentem zvolené požadavky na vhodný databázový server jsou diskutabilní, neboť studentem změřená rychlost zápisu pro databázi SQLite viz tab. 5.1 (str. 29) by znamenala, že zápis na SD kartu je rychlejší než zápis na běžný harddisk připojený navíc přes sběrnici SATA, která je k připojení HDD určená, viz má další otázka k obhajobě. Kapitola 5 dále pokračuje celým návrhem firmware zařízení a popisuje implementaci webové aplikace. Dle mého názoru by bylo vhodnější tuto kapitolu rozdělit na dvě části, kde jedna by se věnovala aplikaci pro realtime sběr dat a druhá návrhu a popisu realizované webové aplikaci pro vizualizaci naměřených dat. Závěrečné kapitoly 6 a 7 jsou věnovány prezentaci dosažených výsledků, diskusi výsledků provedených testů a uzavření problematiky. Práce studenta s literaturou je na dobré úrovní v textu vhodně cituje literární odkazy a práci doplnil řadou grafických příloh, na které se ovšem v textu práce nikde neodkazuje. Formální zpracování práce je na podprůměrné úrovni. Práce je psána v českém jazyce v rozsahu cca 52 stran textu, ale má slabou jazykovou korekturu, prakticky na každé straně lze nalézt překlep či jiný jazykový nedostatek. Tato práce je bohužel příkladem toho, jak nedostatečná jazyková korektura snižuje úroveň práce a komplikuje orientaci čtenáře v textu. Přínos práce tedy spatřuji pouze v realizaci zařízení a přiložených zdrojových textech. Text této diplomové práce by měl projít znovu jazykovou korekturou. Student si pravděpodobně neuvědomil, že odevzdaný text diplomové práce zveřejněný na webu fakulty mu bude dělat ostudu kdykoliv si ho někdo vyhledá a to již natrvalo. V práci ani na přiloženém CD není jediná foto či video dokumentace prezentující výsledné kompletní zařízení v provozu, proto nemohu spolehlivě potvrdit funkčnost výsledného zařízení. Obě tyto skutečnosti mě vedou k zamyšlení, zda si student uvědomil časovou náročnost řešení diplomové práce a zvažuji, zda jen nepředpokládal, že k realizaci práce diplomové bude stačit úroveň úsilí a času, který vynaložil při realizaci své práce bakalářské. Z úrovně zpracování textu práce odhaduji, že se student nevěnoval řešení práce v rozsahu, který dané zadání požadovalo. Přes uvedené nedostatky mohu konstatovat, že předložená práce svědčí o inženýrských schopnostech diplomata, ovšem spíše na průměrné úrovni a práci tedy doporučuji k obhajobě. Studentovi navrhuji hodnocení diplomové práce stupněm: Uspokojivě - D. (65).

65

eVSKP id 119261