MICHÁLEK, B. Aktualizace programu v zařízení s obvody Zynq [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2019.

Kubíček, Michal

Branislav měl v rámci jednosemestrálního předmětu diplomová práce za úkol vytvořit systém pro vzdálenou aktualizaci programu zařízení s obvodem Zynq. Na začátku řešení se seznámil s návrhovým systémem Vivado od firmy Xilinx určeného pro tvorbu konfigurace obvodů Zynq a s tvorbou programů pro procesory těchto obvodů. Vytvořil funkce pro zápis a čtení flash paměti používané pro bootování obvodu Zynq. Pro vzdálenou konfiguraci použil rozhraní Ethernet a HTTP protokol a implementoval jednoduchý HTTP server jako samostatné vlákno ve FreeRTOS. Pro aktualizaci obvodu Zynq mohl díky HTTP využít standardní utility curl nebo wget. Realizované řešení umožňuje ukládat zároveň několik obrazů pro konfiguraci obvodu Zynq. V případě selhání aktualizace obrazu ve flash paměti se použije předchozí platný obraz. Jedna pozice obrazu je vyhrazena pro záložní obraz, který se použije, pokud není žádný platný obraz dostupný. Tím je zajištěna stálá možnost aktualizace zařízení. Nad rámec zadání Branislav vytvořil jednoduchou webovou stránku, která umožňuje uživatelsky přívětivou aktualizaci zařízení. Vlastní řešení je určeno pro vývojovou desku s obvodem Zynq-7000. Bohužel Branislav ze začátku podcenil časovou náročnost projektu a nestihl se v práci zabývat řešením aktualizace programu s vyšším operačním systémem, např. s OS Linux. Dále také nestihl vytvořenou aplikaci vyzkoušet na obvodu Zynq Ultrascale+ v zařízení SDR Interference Emulator vyvíjeného v rámci projektu InterOp ATCZ175, pro které byla vyvinutá aplikace primárně určena. Oba tyto nedostatky považuji za nezávažné. Nedostatek času se bohužel negativně projevil na kvalitě předloženého textu diplomové práce. V textu se objevují časté překlepy, věty, které kvůli špatné konstrukci nedávají smysl, chyby v předložkách (např. on Fig. 1), ve členech a další gramatické chyby. Často ve vlastním textu chybí odkazy na obrázky, což ztěžuje čitelnost a orientaci. Některá použitá řešení a funkce považuji za nedostatečně vysvětlené (např. Validity Word). V některých úsecích není návaznost textu plynulá. Vlastní řešení, a tedy i přínos práce, nejsou dostatečně prezentovány. Místy bych uvítal lepší argumentaci, proč bylo zvoleno vybrané řešení (výběr HTTP protokolu, rozložení obrazů v paměti). Na množství chyb v textu jsem Branislava upozorňoval ještě před odevzdáním. Mrzí mě, že ne všechny mé připomínky byly zapracovány. Předpokládám, že důvodem byl nedostatek času. Kladně hodnotím použití angličtiny jako jazyka práce (bylo požadováno kvůli využití práce v rámci mezinárodního projektu). Dále kladně hodnotím technické řešení a také práci Branislava na projektu. Na konzultace docházel pravidelně, pracoval aktivně, navrhoval vlastní řešení a zároveň byl otevřený připomínkám a navrženým řešením. Vzhledem k relativně velké náročnosti a omezenému času na jeden semestr práci doporučuji k obhajobě, kvůli horší textové části navrhuji hodnocení 70 body a známkou C. Posudek vypracoval konzultant diplomové práce Ing. Jan Král.

70

Buchta, Petr

Předložená diplomová práce srozumitelně popisuje řešení zadání a teoretická část nabízí dobrý úvod do dané problematiky. Technická úroveň je v pořádku a volba anglického jazyka zpřístupňuje DP širšímu okruhu zájemců o dané téma. Použití jazyka je na dobré úrovni. Zdroje jsou uváděny v patřičné míře a významná převaha online citace je, myslím, vzhledem k povaze problematiky, v pořádku. Realizačním výstupem práce je funkční řešení pro vzdálenou aktualizaci systému, které je díky použití standardních technologií dostatečně univerzální. Autor postavil své řešení převážně na přepoužití a modifikaci již existujícího kódu, což sice snižuje realizační úroveň práce, ale zároveň jde o přirozenou volbu vzhledem k použitým technologiím. Rozsah DP vidím jako největší nedostatek. Řešení se omezuje pouze na OS FreeRTOS a opomíjí OS Linux, který je hojně využívaný na platformě Zynq. S velkou pravděpodobností již podobné řešení z Linuxového prostředí existuje a práce se mohla pro úplnost věnovat alespoň jeho popisu. S tím je spojené i omezení na aktualizace pouze o velikosti 4 MB, což by nebylo dostačující pro většinu linuxových řešení. Práce se mohla zabývat využitím dalších typů pamětí, jako eMMC nebo SD, které jsou k dispozici na většině vývojových desek z použité řady. I přes uvedené nedostatky práce splňuje zadání a představuje dobrý základ pro další rozšíření.

75

eVSKP id 119333