OHLÍDAL, E. Podnikatelský plán na založení pivního baru ve městě Olomouc [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta podnikatelská. 2019.

Bumberová, Veronika

Celkově je předložená diplomová práce v podobě ekonomicky realizovatelného podnikatelského plánu s ohledem na výhrady zpracovaná na dostatečné úrovni. Otázka č. 1: Pro otevření a provozování hospody je potřeba doloženou odbornou způsobilost a praxe v daném oboru, kterou majitel nemá. Kdo bude tedy zastávat pozici provozního? Je v rámci návrhů plánován alespoň rekvalifikační kurz majitele? Otázka č. 2: Proč je v návrzích stanovena výše úvěru od banky na 1 500 000,- Kč a v cash-flow figuruje částka pouze 700 000,-Kč?

Splnění stanovených cílů D Práce je s ohledem na hlavní cíl a stanovené dílčí cíle práce zpracovaná na relativně dobré úrovni. Výsledky analýz podporují záměr sestavení podnikatelského plánu v oblasti založení pivního baru v Olomouci s ohledem na cílovou skupinu zákazníků a nabízených produkt. Výtku mám k formulaci dílčího cíle v podobě "způsobu organizování marketingového mixu" a tvorba obchodního modelu v podobě "4P". Jinak se jedná o standardně až podprůměrně zpracovanou práci.
Zvolený postup řešení, adekvátnost použitých metod C V práci jsou použity jak standardní analytické metody z oblasti strategického řízení pro posouzení podnikatelského prostředí, tak i primární sběr dat prostřednictvím výzkumu u potencionálních zákazníků formou dotazníkového šetření. Některé kapitoly jsou nedostatečně popsány s ohledem na závažnost řešené problematiky v praktické části práce (např. kapitola 1.2 podnikatelský plán a jeho struktura a kapitola 1.3.2 Analýza oboru dle Porterova modelu 5-ti sil). Autor v práci využívá postupy řešení a metody, které jsou stanoveny v rámci zpracování diplomové práce, ale dochází k disproporci v rozsahu a hloubce řešené problematiky v teoretické a praktické části práce. Navíc, není jasné, zda jsou návrhy řazeny dle logiky struktury podnikatelského plánu (z teoretické části práce) nebo dle marketingového mixu. Autor tak v práci nelogicky začleňuje kapitolu výběru dodavatelů hned do úvodu marketingové části plánu.
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry E Z hlediska schopnosti interpretovat dosažené výsledky z analýz a vyvozovat z nich závěry je na relativně dobré úrovni až na pár výjimek (např. "začátečnické chyby" apod.). S ohledem na odkazování se na výsledky preferencí u potencionálních zákazníků v analýze oboru dle Porterova modelu, bylo vhodnější tyto kapitoly vyměnit z hlediska zařazení do práce. Vyjednávací síla odběratelů není dostatečně vyhodnocená s ohledem na cílové segmenty spotřebitelů. Dále není jasné, jakou konkurenci autor práce považuje za přímou, a kterou za nepřímou. Některé závěry z analýz jsou spíše improvizací a nepodloženým konstatováním (např. průměrná útrata v benchmarkingové tabulce u konkurence na str. 43 - 44). Zobrazení si dotazníků uživateli na sociálních sítí není relevantní argument pro výpočet % návratnosti (vychází se z celkového počtu registrovaných členů oslovených skupin). Autor si v práci protiřečí s ohledem na cílení produktu pro širokou populaci spotřebitelů a na druhé straně tvrdí, že cílovými zákazníky jsou muži mezi 18 - 45 lety. Výtku mám k finanční části, ve které dochází k zaměňování pojmů nákladů a výdajů (kapitola 3.6.1) a dále příjmů a výnosů. Výsledky ze SWOT matice nejsou dostatečně diskutovány s ohledem na strategii u nově začínajícího podniku.
Praktická využitelnost výsledků E Práce je s ohledem pro praxi reálně použitelná pro spuštění podnikání v dané oblasti, nicméně návrhy vyžadují hlubší míru zpracování kalkulací a rozpočtů v rámci jednotlivých části plánu. Stanovené cíle u nově začínajícího podniku postrádají SMART přístup a tudíž jsou mlhavé a těžce měřitelné. V návrzích chybí část o provozu podniku a s tím souvisejících výdajů a nákladů (do jisté míry je daný text roztříštěn do organizačního a marketingového plánu). Návrhy neobsahují zahajovací rozvahu a taktéž predikci ročního cash-flow pro následující 3 roky.
Uspořádání práce, formální náležitosti, použitá terminologie a odborná jazyková úroveň D Teoretická, analytická a návrhová část jsou navzájem logicky propojeny. Autor práce používá adekvátní terminologii a odbornou jazykovou úroveň na dobré úrovni. Výtku mám k používání anglických výrazů (např. free 15 %) v práci. Vizuální dojem z práce snižuje formátování textu (např. obsah práce). Dále musím vytknout neoddělování kapitol dle obsahového zaměření (např. kapitola 1.2 podnikatelský plán a jeho struktura s postupem založení společnosti). Kvalitu práce bohužel snižuje formátování a obsahové rozložení textu (např. str. 27, str. 42, str. 89 apod.). Z návrhů není jasné, proč si podnikatel bere úvěr až ve výši 1 500 000,-Kč, což je způsobeno i nelogičností zařazení potřebného kapitálu, zejména pak měsíčního cash-flow v prvním roce podnikání až na konec.
Práce s informačními zdroji, včetně citací C V práci je s citacemi pracováno na dobré úrovni s ohledem na veřejné dostupné informace a knižní literaturu, tak i v případě zpracování výsledků z provedení primárního výzkumu sběru dat u potencionálních zákazníků.

Urban, František

Cílem diplomové práce studenta, bylo vytvoření podnikatelského plánu na zřízení a provozování hostinského zařízení ve městě Olomouc. Úvod práce je zaměřený na teoretickou část, kde student popisuje jednotlivé metody, které chce využít při své analýze podnikatelského plánu. Student ve své práci musel nastudovat veškeré úkony k založení společnosti a zvolit správnou strategii pro jeho podnikatelský plán včetně vyhodnocení všechny rizik s tím spojených. Při aplikaci PEST analýzy v politicko-legislativním prostředí je zmíněna i možnost využití dotačního titulu pro rozvoj podniku, avšak dále v práci není tato myšlenka rozvinuta. Pro lepší definici potřeb svých budoucích zákazníků byl sestaven dotazník, který student v práci vyhodnocuje a pracuje dále se sesbíranými daty. Třetí kapitola popisuje samotný návrh řešení, kalkulace nákladů a návratnost řešení. Student v této kapitole již uvádí konkrétní postupy pro případnou realizaci podnikatelského plánu, jsou zde definované produkty, které budou nabízeny a s tím spojené i služby. Na závěr práce jsou prezentované předpokládané výnosy hostinského zařízení s rozdělením do tří variant (realistická, pesimistická, optimistická). V návaznosti na výše uváděné student využil SWOT analýzy pro zjištění silných či slabých stránek jeho podnikatelského plánu. K jeho zjištění z uváděné analýzy vyplývá, že nejsilnější stránkou je aktuální příležitost vzniklá mezerou na daném trhu. V této kapitole se však vyskytuje nepřesné vyčíslení některých nákladů a s tím spjaté i jednotlivé rozpočty a cash flow. Z mého pohledu bylo zadání práce splněno. V práci je zpracováno a prezentováno mnoho faktů, nad kterými se student musel zamýšlet a s nimi dále pracovat. Ať už se jednalo o drobnosti jakožto zvolení správného místa realizace podnikatelského plánu nebo ucelené nápady jak se prosadit na již běžícím trhu pohostinství ve městě Olomouc. V Diplomové práci však student mohl rozsáhleji zpracovat srovnání konkurence a provozní náklady. Práce je dobře čtivá a až na drobné překlepy má málo gramatických chyb. Práci doporučuji k obhajobě a hodnotím ji 69 body tzv. D

Splnění stanovených cílů C
Zvolený postup řešení, adekvátnost použitých metod C
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry D