SEDLÁK, E. Řidič senior jako riziková osobnost [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Ústav soudního inženýrství. 2019.

Schmeidler, Karel

Práce je kvalitní a vyhovuje po formální i obsahové stránce udělení titulu Ing.

Splnění cíle a rozsahu zadání A Diplomová práce "ŘIDIČ SENIOR JAKO RIZIKOVÁ OSOBNOST" splňuje zadání v plném rozsahu. Cílem diplomové práce je obeznámit se s problémem stárnutí populace a jejích mobilitních potřeb, který se také vlivem stále prodlužujícího se průměrného věku populace rozrůstá a za pomoci nasbíraných teoretických zkušeností i empirického zkoumání navrhnout možnosti zlepšení situace seniorů pohybujících se na pozemních komunikacích.
Úroveň zpracování teoretické části tj. poznatky získané studiem B Úroveň zpracování teoretické části je dobrá. Autor se věnuje problematice seniorů jako účastníků silničního provozu, popisuje získané poznatky ve vztahu ke stárnutí, degradaci smyslového vnímání i úkolu řídit dopravní prostředek a nehodovosti. Připravuje tak podklady pro rozpracování jak empirických studií a tak pro formulací závěrů.
Úroveň zpracování analytické části tj. zpracování podkladů a vstupních dat, použité metody A Využívány jsou jak statistiky nehodovosti (BESIP, ČSÚ, ministerstvo dopravy atd.), sekundární analýzy - casuistické studie, je využito i vlastní měření reakčního času u seniorů. Úroveň zpracování je dobrá, dovoluje zpracování a formulaci závěrů.
Odborná úroveň diplomové práce A Odbornou úroveň je možné hodnotit kladně. Diplomant prokazuje šíři a hloubku vědomostí, které získal během studia i během přípravy a zpracování diplomní práce.
Přínos pro praktické i teoretické využití B Stěžejním bodem, který je využitelný pro praktické využití je hloubková analýza změn osobnosti v důsledku věku a sociální exkluze. Odpovídá na otázku, zda vedou tyto změny k horšímu výkonu při pohybu na pozemních komunikacích či řízení automobilů na pozemních komunikacích. Poslední část diplomové práce vychází ze zjištěných problémů a nedostatků a snaží se navrhnout opatření, která by mohla vést ke zlepšení zhoršující se situace nehodovosti seniorů.
Práce s literaturou (citace), přehled literatury dle normy ČSN ISO 690 a 690-2 A Diplomant prokázal, že dovede pracovat s literárními zdroji a dovede z nich vytěžit nezbytné poznatky pro další práci.
Formální uspořádání a úprava (text, grafy, tabulky) a odborná jazyková úroveň A Formální uspořádání vyhovuje, textová a grafická úprava dovoluje snadnou orientaci, diskusi a optimální předávání znalostí.

Matuchová, Eva

Předkládaná diplomová práce obsahuje nedostatky, které považuji za významné, nikoli však natolik zásadní aby práce nesplnila požadavky na diplomovou práci v plném rozsahu.

Úplnost vypracování C Text je členěn na odstavce s logickou strukturou, posloupností a dělením na teoretickou, analytickou a praktickou část. Názvy kapitol odpovídají jejich obsahu. Autor si stanovil několik cílů práce, přičemž většina z nich byla naplněna v plném rozsahu, struktura práce odpovídá požadavkům, k obsahu mám níže uvedené výhrady.
Zvolený přístup k řešení cíle diplomové práce D Autor v práci věnuje prostor především řidičům osobních vozidel, okrajově pak chodcům seniorům. Opomíjí však další skupiny řidičů seniorů - motocyklisty a cyklisty, což vnímám jako zásadní nedostatek při naplnění cíle analýzy rizik a příčiny dopravních nehod. Přínos práce vidím především v praktických návrzích a doporučeních vedoucích ke zlepšení současné situace. Autor navrhuje několik řešení, která jsou multidisciplinární a mají terapeutický přesah ve smyslu udržování sociálních vztahů seniorů. Rovněž zvolil vhodnou metodu pro ověření hypotézy.
Úroveň zpracování diplomové práce tj. originalita řešení, způsob zpracování podkladů, vstupních dat, použité metody D Úroveň zpracování diplomové práce je průměrná, shledávám v ní však několik nedostatků. Vzhledem k obecně známé delší reakční době seniorů a množství studí zaměřených na involuční změny se práce o současné výzkumy příliš neopírá. Za významné pochybení považuji opomenutí kognitivních funkcí – konkrétně paměti nebo orientace a úplné vynechání exekutivních funkcí, které s řízením přímo souvisí. Zahrnutí kapitoly týkající se mladých řidičů a jejich rizikového chování nepovažuji v kontextu práce za opodstatněné. Ačkoli autor při interpretaci výsledků správně zmiňuje individuální rozdíly mezi řidiči, v práci chybí bližší seznámení s výzkumným vzorkem (řidičská praxe jednotlivých účastníků, jejich nehodová historie, roční nájezd km a další) a kritéria výběru. Oceňuji způsob sběru dat a velmi srozumitelně popsaný design studie. Kladně hodnotím také časovou náročnost praktické části práce spojenou s výběrem vzorku a administrací testu.
Obtížnost a správnost řešení C Požadavky na zpracování předložené práce jsou průměrné, interpretace dat je správná, ačkoli stručná. Analytická část obsahuje kazuistiky z pracoviště dopravního psychologa a příklady dopravních nehod seniorů, kterých by se dalo využít při intepretaci výsledků a poukázat tak na konkrétní rizikové situace vznikající v důsledku zvýšeného reakčního času. Případně by se daly dále analyzovat k obohacení již tak stručné intepretace výsledků.
Přínos pro praktické i teoretické využití D Řešené téma je aktuální. Delší reakční čas řidičů seniorů je v souladu s obecným konsenzem a v tomhle směru práce nepřináší žádné nové poznatky. Vzhledem ke stavu současného poznání vidím potenciál především v praktickém hledání řešení a východisek dané situace, které autor práce prezentuje v kapitole 7.
Odborná jazyková úroveň D Práce obsahuje několik ne zcela srozumitelných a neodborných formulací. (Str. 14 vysvětlení v závorkách nejsou voleny šťastně a spíše neodborně „..za volantem se zhroutí“, emocionální stabilita přirovnána ke střídání smíchu a křiku apod. Přelom str. 22-23 kde autor popisuje nutnost zvážení snížených schopností řidičů seniorů při tvorbě pozemních komunikací, str. 23 kde jsou závěry European Road Safety Observatory ne zcela správně interpretovány. Dle citované zdroje řidiči senioři nehavarují častěji než jiné skupiny řidičů. Avšak v důsledku jejich fyzické konstituce utrpí vážnější zranění. Rovněž není pro řidiče seniory nutně typický nízký roční počet ujetých kilometrů. Starší řidiči s vyšším ročním nájezdem kilometrů mají riziko havárie zcela srovnatelné s řidiči mladšími.) V této části také není uvedena sekundární citace, ale pouze primární zdroj (ERSO). Mnohdy jsou celé podkapitoly založeny pouze na jednom či dvou zdrojích (2.1; 2.2 atd.). Vzhledem k tématu práce, stavu současného poznání a výzkumu v této oblasti bych očekávala větší variabilitu zdrojů. Nicméně v kontextu rozsahu a požadavků na diplomovou práci považuji množství citovaných zdrojů za dostatečné.
Písemná a grafická úprava tj. text, grafy, tabulky C Práce je přehledně členěná, dostatečné doplněná grafy a tabulkami. Ty nejsou vždy graficky kvalitní a jsou nehomogenní. Jejich obsah není pokaždé dobře čitelný, nicméně vždy vhodně ilustrují předkládaný problém.

eVSKP id 112465