BOŽIK, M. Studie velkokapacitních nákladních souprav pro silniční dopravu [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2011.

Kubín, Martin

Bakalářská práce studenta Michala Božika „Studie velkokapacitních nákladních souprav pro silniční dopravu“ odpovídá zadání a zadané úkoly byly v práci splněny. V úvodní části práce je popsána motivace přepravy v systému EMS a stručně je popsána historie a okolnosti jejího vzniku. Hlavní část práce se zabývá rešeršní studií, která podává ucelený přehled v současné době používaných velkokapacitních souprav. Popisované typy souprav jsou dány do souvislosti se současnou legislativou v ČR a EU. Dále je uvedeno srovnání přepravní kapacity konvečních a modulárních souprav. V práci postrádám závěrečné shrnutí a diskuzi, která by předložené rešeršní práci dodala autorův osobní názor. Velké výhrady bych měl k pravopisu, práce je psána „československy“ a současně český i slovenský pravopis v podstatě ignoruje. Rozsah práce je přiměřený a nejsou zde žádné „výplňové“ části. Autor vycházel z doporučené literatury a pracoval i s dalšími zdroji. Bakalářská práce má, dle mého názoru, po obsahové stránce dobrou úroveň a student úspěšně popsal možnosti silničních velkokapacitních nákladních souprav. Výše uvedené spíše formální nedostatky nesnižují významně kvalitu práce a doporučuji práci k obhajobě. Otázka k obhajobě: Na straně 25 je uvedeno: „V případě rovnoměrného rozložení hmotnosti nákladu je svislá síla působící na závěsné zařízení nulová.“ – v praxi toto ale nelze zajistit. Jak je tato skutečnost řešena v praxi a jak s touto skutečností počítá legislativa v ČR?

Grafická, stylistická úprava a pravopis E

Škopán, Miroslav

Předložená práce se zabývá problematikou velkokapacitních nákladních souprav pro silniční dopravu.. V práci autor porovnává legislativní požadavky na klasické kamionové soupravy s max. délkou do 20,75 m s požadavky na dlouhé soupravy (25,25 m). V úvodní části práce autor uvádí maximální přípustné rozměry a hmotnosti vozidel různých kategorií dle Směrnic Rady 96/53/ES a 97/27/ES a srovnává ji se situací v jednotlivých členských státech EU a ČR. V další části je předložen ucelený přehled jednotlivých typů modulárních souprav včetně jejich rozměrů. Zdroj těchto informací čerpá autor převážně z jediného dokumentu AURELL, John; WADMAN, Thomas. Vehicle combinations based on the modular concept : Background and analysis [online]. Sweden : Volvo Trucks, 2007 (dostupného z www). I další části (Přepravní kapacita) vycházejí z citovaných zdrojů. V části, které by měla být hodnotící, vychází autor opět z citovaných zdrojů a své závěry k nim včleňuje pouze v minimálním rozsahu. Práce je členěna přehledně a logicky a jedná se o práci původní, by´t vycházející z řady evropských dokumentů. Domnívám se však, že se autor neměl tak úzkostlivě držet pouze zdrojů informací, ale měl do práce včlenit i své vlastní názory a zkušenosti. V práci je velké množství hrubých pravopisných chyb (zejména nedodržování shody podmětu s přísudkem) a práce obsahuje některé slovenské výrazy. Předložená práce má i přes výše uvedené výhrady celkově solidní úroveň a je v souladu se zadáním. Michal Božik ve své bakalářské práci prokázal odpovídající znalosti studovaného oboru a tím i schopnost budoucí samostatné práce či dalšího studia.

eVSKP id 37733