CHALOUPKA, T. Simulace vysokorychlostních optických datových přenosů [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2019.
Student, Bc. Tomáš Chaloupka, dopracoval svou diplomovou práci. Student pravidelně své pokroky konzultoval a komunikoval s vedoucím práce. Laboratorní úlohy prokazují zlepšení struktury a popisu, nicméně stále mohou být a pravděpodobně i budou pro studenty značně složité. Časová náročnost laboratorní úlohy s koherentním přenosem bude značně vysoká a vytvoření modelu od nuly by studentům pomohlo k pochopení dané problematiky. Nejvhodnější by bylo držet koncepci z předchozích úloh a zachovat postup s popisem. Přestože student popisuje parametry simulací, nejsou zmíněný tzv. globální parametry pro dané simulace, které značně ovlivňují výsledky simulací. Student zadání splnil, práce s literaturou mohla být na vyšší úrovni, jelikož existuje dostatek zdrojů pro problematiku laserových zdrojů, pasivních optických sítí atd. Celkově práci studenta hodnotím známkou D, 60 body.
Hlavním cílem práce studenta mělo být vytvoření tří laboratorních úloh zaměřujících se na simulace optických sítí v prostředí OptSim a PHOTOSS. Z formálního hlediska práce obsahuje řadu chyb, přičemž nejzávažnější chybou je špatná práce studenta s literaturou, kdy některé části neobsahují ani jednu referenci, přestože dané informace student někde čerpal (kapitoly 1.1,1 1.1.2, 1.2.4., atd.). Samotná práce je uvedena abstraktem, který je pouze na 4 řádky a neobsahuje žádné konkrétní informace o přínosech diplomové práce. Teoretická část obsahuje řadu chyb a nesrovnalostí, ze kterých je patrné, že student problematice zcela neporozuměl (např. kap. 1.1.2 - student uvádí, že lasery se dělí na dva typy (DFB, FP), ale v samotném popisu simulace uvádí další typ VCSEL; mezi typy laserů je dále uveden CW laser, což není správně, jelikož se jedná pouze o operační mód laserů; u druhů SMF vláken je uveden pouze typ G.652, přičemž jsou v práci zvažovány i přístupové sítě a chybí tedy typ G.657; kap. 1.1.9 Modulační techniky popisuje techniky PSK a QAM, nicméně NRZ je z nejasných důvodů popsáno v kap. 1.1.6). V praktické části student vytvořil 3 laboratorní úlohy dle zadání. Bohužel v aktuální formě, dle mého názoru, úlohy nelze použít. Už v samotné testovací topologii dosahují simulace z obou simulačních prostředí velmi rozdílných výsledků, což značí, že některé parametry nebyly nastaveny správně (max dosah sítě vytvořené v OptSim 71 km vs. 22 km ve PHOTOSS pro stejnou síť). V popisu simulačních scénářů pak chybí informace o základních parametrech, jako jsou vlnová délka, vysílací výkon, apod. (viz. 4.1.4). U DWDM přenosu dokonce chybí nastavení dalších kanálů, přičemž to by mělo být hlavním cílem úlohy, která má za cíl seznámit studenty s přenosem více kanálů jedním vláknem. Vzhledem k výše uvedeným nedostatkům předložené práce, navrhuji práci hodnotit známkou E, 50 bodů.
eVSKP id 121391