MUNK, T. Vícečlenné posádky dopravních letadel [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2010.
Problematika součinnosti ve vícečlenných posádkách (CRM) je v posledních letech velmi aktuálním tématem. Mnoho leteckých nehod bylo způsobeno nevhodnou komunikací mezi členy posádky, příp. posádky letadla a řídícího letového provozu. Letečtí dopravci si uvědomují důležitost výcviku pilota i po stránce jeho manažerských a komunikačních schopností. Tato problematika doposud není obsahem výcviku dopravního pilota, ale společnosti požadují s ohledem na bezpečnost svých cestujících, aby pilot měl výcvik CRM. Informace o CRM se mezi leteckou veřejnost pronikají pomalu a proto je potřebné přinést základní ucelené informace. Tato diplomová práce poskytuje přehled hlavních požadavků CRM. Rozebírá historické aspekty vedoucí k CRM, přes vlivy na pilota jako jednotlivce, ve vztahu k technice až po komunikaci ve vícečlenné posádce. Důkladně se pak věnuje jednotlivým úlohám členů posádky, jak letové tak i kabinové (palubní průvodčí). Následně popisuje vývoj posádek letadel z pohledu počtu členů, tak rozdělení pravomoci a funkční hierarchie.Zvláštní pozornost je věnována výcviku vícečlenných posádek se zaměřením na CRM, výběru pilotů, plánování posádek u leteckých společností, ženy v kokpitu apod. Práci lze označit jako velmi přínosnou, nejen pro piloty, ale i pro zaměstnance leteckých společností. Poskytuje rychlou a přehlednou informaci o moderní problematice zvyšující bezpečnost letového provozu. Diplomant přistupoval k práci zodpovědně, nastudoval velké množství zahraniční literatury, komunikoval s odborníky na CRM v zahraničí. Pracoval samostatně a prokázal schopnost řešení rozsáhlých a specifických problematik. Práci doporučuji k obhajobě.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | A | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | A | ||
Vlastní přínos a originalita | A | ||
Schopnost interpretovat dosažené vysledky a vyvozovat z nich závěry | A | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | A | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | A | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | A | ||
Práce s literaturou včetně citací | A | ||
Samostatnost studenta při zpracování tématu | A |
Předložená DP plní cíle zadání. Poměrně zevrubně popisuje nutnost vzniku CRM a jeho vývoj od prvopočátku až do současnosti. Zmińovaný výcvik CRM skutečně odráží současnou situaci v obchodní letecké dopravě. Autor DP také analyzuje úlohy členů letové posáky a palubního personálu včetně historického vývoje těchto úloh. Správně uvádí případy leteckých nehod, které ovlivnily vznik a vývoj CRM. Autor se také nastińuje budoucí vývoj CRM. Práce čerpá z aktuálních zdrojů a požadavků platných předpisů. V kapitole 5 je analyzován systém výběrových řízení pro členy letových posádek a následné plánování posádek po zařazení u provozovatele. Kapitola o ideální letové posádce správně komentuje, že složit ideální posádku lze pouze v ideálním světě a proto právě CRM slouží k minimalizaci vzniku nebezpečných situací způsobených neefektivní spoluprácí ve vícepilotní posádce. V textu se náhodně vyskytují překlepy. Grafické zpracování je velmi dobré úrovni.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | A | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | A | ||
Vlastní přínos a originalita | B | ||
Schopnost interpretovat dosaž. vysledky a vyvozovat z nich závěry | A | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | A | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | A | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | B | ||
Práce s literaturou včetně citací | B |
eVSKP id 29796