DOBROVOLNÝ, J. Analýza elektrodynamických sil v elektrických přístrojích [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2020.

Šimek, David

Autor práce měl za úkol nastudovat a rozebrat principy vzniku elektrodynamických sil v elektrických přístrojích, seznámit se s principy výpočtů elektrodynamických sil, jak pomocí analytických výpočtů, tak pomocí numerických simulací a poté aplikovat nastudované metody na konkrétní přístroj. Závěrem práce měl student oba přístupy porovnat. Student práci vypracoval ve větší míře samostatně s občasnými konzultacemi s vedoucím práce. Tvorbu modelu pro simulace, vytvoření výpočetní sítě a zpracování výsledků výpočtů provedl student Jan Dobrovolný taktéž s notnou dávkou samostatnosti. K zadaným úkolům přistupoval zodpovědně. Při práci používal odbornou literaturu, kterou citoval. Mírně negativně se na práci projevila skutečnost, že student již pracuje a díky práci se dle mého názoru snížila časová dotace věnovaná některým pasážím práce. Na druhé straně student pracuje v oboru a některé pracovní zkušenosti úroveň práce naopak pozvedly. Zvláště pozitivně hodnotím svědomitost studenta při odladění modelu pro simulace a tvorbě výpočtové sítě, což je pro numerické modelování klíčové. Znalosti nabyté při vypracování student využije ve svém povolání a výstupy práce budou sloužit k výukovým účelům. Odevzdaná práce je logicky i graficky dobře uspořádána a splňuje požadavky na formální i gramatickou úroveň diplomové práce. Práci hodnotím B (80 b) a doporučuji ji k obhajobě.

80

Valenta, Jiří

Předložená diplomová práce je přehledně členěna do devíti kapitol včetně úvodu a závěru. Kapitoly druhá a třetí se věnují teorii vzniku a působení elektrodynamických sil. V těchto kapitolách nejsou závaznější věcné nedostatky, místy pouze určitá nepřesná vyjádření či formální nedostatky – výběrem např. nesprávně použitý výraz skalární součin, který se ve skutečnosti aplikuje na vektory, v rovnici 1 je uveden diferenciál teploty, v textu se pak mluví o přírůstku oteplení, v rovnici 9 nejsou označeny vektory u vektorového součinu…Vzhledem k zaměření práce není třeba rovněž podrobněji popisovat tepelné účinky proudu. V kapitole třetí došlo trošku k nevhodné práci s více literárními zdroji, kdy se vlastně směr stejné síly popisuje jednak vektorovým součinem a pak „středoškolskou formou“ – Flemingovo pravidlo levé ruky. Drobnější nedostatek práce s literaturou se projevuje na několika místech v podstatě opakováním téhož. K popisné části patří ještě kapitola čtvrtá, která se věnuje popisu funkce a obecné konstrukce odpojovačů – zde nejsou žádné výraznější nedostatky. Vlastní práce studenta začíná kapitolou pátou. Nejprve student pečlivě vytvořil 3D model odpojovače. Vzhledem k tomu, že následně nepočítal mechanické namáhání, nemusel vytvářet např. izolační části. Zbytek kapitoly páté tvoří analytický výpočet sil na jednotlivé části odpojovače. Tyto výpočty jsou provedeny pečlivě a správně – akorát mám dotaz k Obr. 25 (stejné síly na obě kolmé části praporce). Rovněž je třeba uvést, že přechodná složka proudu má exponenciální, nikoliv logaritmický charakter, jak je uvedeno v kapitole 5.2.2.2. Numerický výpočet sil v programu Ansys Maxwell je proveden a popsán v kapitole šesté. Simulace jsou v pořádku, ale měl bych připomínku, či spíše doporučení – rozdělit nože na několik části, aby se daly stanovit síly na jednotlivé části nože. Porovnání numerických a analytických výpočtů je provedeno přehledně v kapitole sedmé. Pouze je chybně uvedeno, že magnetostatická analýza zahrnuje modelování jevů jako skinefekt či jev blízkosti. Kapitola osmá stručně popisuje normativní požadavky na odpojovač z pohledu zkratové odolnosti. Závěr je věcně v pořádku, ale má spíše charakter výtahu jednotlivých kapitol – uvítal bych uvedení nejvýznamnějších získaných výsledků. Z formálního hlediska je práce napsána čtivě, vyskytuje se pouze pár překlepů. Z grafického hlediska jsou na škodu některé nekvalitní obrázky v teoretické části – ty jsou vyváženy velmi pěknými obrázky v části praktické. Závěrem lze říci, že student prokázal schopnosti aplikovat teoretické schopnosti na praktický příklad a práci vypracoval zodpovědně a podstatě věcně správně. Z důvodu určitých, zejména drobnějších formálních nedostatků, hodnotím práci stupněm B a doporučuji ji k obhajobě.

80

eVSKP id 125771