ČECH, J. Návrh vysokootáčkového asynchronního motoru [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2020.

Ondrůšek, Čestmír

Diplomová práce s názvem „Návrh vysokootáčkového asynchronního motoru“ má celkem 66 stran, z toho je 47 stran odborné části, zbytek připadá na povinné „doprovodné“ části. Je rozdělena do čtyř kapitol a zabývá se návrhem vysokootáčkového motoru o výkonu 3 MW, 15 000 ot/min a napětí 7 000 V. Diplomant provedl elektromagnetický návrh stroje s určením hlavních rozměrů. Motor stejných, nebo podobných parametrů bude použit jako pohon kompresoru. Pro analytický návrh si diplomant vybral publikaci BOLDEA,I.a S.A.NASAR.The induction machines design handbook, která upřednostňuje poněkud jiný návrhový postup, než v literatuře u nás běžně používané. Analytický návrh byl zpracován v programu MATLAB, výsledky byly porovnány s programem Ansys RMxprt. Předpokládá se výroba motoru firmou Exmont Energo, která doplní konstrukční a technologický návrh včetně výrobní dokumentace. Požadavky zadání byly splněny. - Prezentační úroveň je práce je na velmi dobré úrovni, rozsah odpovídá obvyklému obsahu diplomové práce. - Jazyková úroveň práce je velmi dobrá, diplomant se dovede srozumitelně a technicky přesně vyjadřovat. V textu nejsou žádné hrubé pravopisné chyby. - Předpokládá se, že výsledky budou využity pro výrobu. - Student během semestru pracoval naprosto samostatně. V kontaktu s vedoucím byl vzhledem ke karanténě převážně jenom přes počítač. Hodnocení: 92 bodů.

92

Knebl, Ladislav

Předložená diplomová práce má rozsah 56 stran a je rozdělena do 4 kapitol kromě úvodu a závěru. V první kapitole se student věnuje teoretickému rozboru elektromotorů, jejich částí, a přičemž je předně věnována pozornost vysokootáčkovým strojům. Druhá kapitola se věnuje už samotnému analytickému návrhu vysokootáčkového asynchronního motoru. Následující třetí kapitola se věnuje porovnání třech předložených návrhů stroje. Tatáž kapitola obsahuje výpočet momentové charakteristiky stroje v programu RMxprt a zobrazení magnetické indukce v řezu stroje. Čtvrtá kapitola se zabývá mechanickými výpočty stroje z pohledu mechanické pevnosti a dynamického chování stroje. Obecně lze práci vytknout nízkou kvalitu obrázků a tabulek, které mohly být překresleny či znovu vytvořeny ve vyšší kvalitě (Obr. 1.5, Obr. 2.1, Obr. 3.5 a Obr. 4.4). Práce mohla být více rozšířena o hlubší porovnání strojů a vhodné myšlenkové propojení jednotlivých kapitol. Kapitoly tedy mohou na čtenáře působit izolovaně a odděleně. Jazyková úroveň práce je vysoká a neobsahuje velké množství gramatických chyb a text je dobře čitelný. Práce by mohla být vhodným způsobem rozšířena, poněvadž množství odvedené práce, dle názoru oponenta, neodpovídá poměrně krátkému textu práce. Práce mnohdy, hlavně v první kapitole, neobsahuje citace odborné literatury a tak text může být interpretován jako myšlenky autora, což tak býti nemusí. V uvedené práci jsou v seznamu literatury uvedeny zdroje, které se v textu práce necitují. Seznam literatury tak buď vypadá jako uměle nastavený, nebo došlo k opomenutí citací v rámci textu. Oponent v rámci textu objevil pouze 6 odkazů na literaturu z celkových 31 odkazů v seznamu literatury. Citace se také objevují v textu v rámci odstavce, což neodpovídá citačnímu stylu či chyba v odkazu na literaturu (kapitola 3.1) V práci by bylo vhodné doplnit analytický postup o vývojový diagram, který by vhodně přispěl k čitelnosti a myšlenkovému porozumění autorem použitého výpočtového postupu. Dále taky odůvodnění některých zvolených hodnot, například mechanické ztráty stroje či velikost vzduchové mezery. V práci rovněž nebyly porovnány analytické výpočty strojů pomocí přesnějších nástrojů využívajících metodu konečných prvků. Metody konečných prvků (dle autora „softwarového“ modelu) bylo využito (opět dle vysvětlení autora v kapitole Závěr) pouze pro přesnější určení ztrát, které však ale nejsou v práci nikde uvedeny. Proto se nelze k přesnosti zvoleného postupu nikterak vyjádřit a zhodnotit jeho přesnost. Diplomová práce je i přes uvedené nedostatky v dobré kvalitě. Autor nastudoval a zpracoval jedno z obtížnějších témat. Body zadání byly splněny a práci lze doporučit k obhajobě.

80

eVSKP id 127351