VESELÁ, C. Terapeutická hra pro měření reakční doby s využitím platformy BITalino [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2020.

Hesko, Branislav

Diplomová práca študentky Cindy Veselej je napísaná v rozsahu 80 strán. Už od začiatku bola aktivita študentky nadpriemerná, čo sa prejavilo aj na komplexite celej práce. Konzultácie prebiehali pravidelne, študentka samostatne prichádzala s nápadmi i riešeniami. Študentka pre účely dipomovej práce adaptovala voľne dostupnú počítačovú hru pre súčasné použitie s meraním signálu EMG cez rozhranie bluetooth, preložila kompletne do českého jazyka a implementovala podnety, ktoré slúžia pre meranie reakčnej doby. Samotná detekcia svalovej aktivity je implementovaná prostredníctvom troch rôznych metód. Oceňujem vytvorenie plne konvolučnej neurónovej siete, ktorá dokáže v reálnom čase detegovať aktivitu, naviac pre tento účel vznikla databáza 586 signálov, ktoré slúžia pre trénovanie. Následné vyhodnotenie prebiehalo na dostatočnom počte probandov, ktorým bola viackrát meraná reakčná doba a výsledky boli náležite štatisticky spracované a okomentované. Naviac, celá práca bola ocenená v rámci študentskej konferencie EEICT. Zadanie je teda splnené v plnom rozsahu, niektoré časti boli s ohľadom na dostatok času vypracované nad rámec potrieb diplomovej práce. Po formálnej ani jazykovej stránke nemám žiadne výhrady, práca s literatúrou je adekvátna. Vzhľadom na uvedené skutočnosti hodnotím prácu ako nadpriemernú a navrhujem hodnotenie A/100 bodov.

100

Mézl, Martin

Předložená práce studentky Cindy Veselé je členěna do devíti kapitol na 61 stranách. V teoretické části práce je čtenář seznámen s problematikou elektromyografie, biofeedbacku a reakční dobou. Literární rešerše je psána velice srozumitelně, jednotlivé kapitoly na sebe navazují a jednotlivé informace nejsou v textu práce opakovány. Poznámku mám ke vzorci (3.5) pro rozptyl, který bude platit pouze za předpokladu nulové střední hodnoty signálu. V praktické části studenta navrhla a implementovala v souladu se zadáním terapeutickou hru založenou na měření a vyhodnocení signálu EMG pomocí low-cost zařízení Bitalino s následným určením reakční doby. Pro zpracování EMG signálu a detekci aktivity jsou diskutovány tři různé metody. Ve vývojovém diagramu průběhu hry (obr. 6.7) postrádám navázání výstupů bloků „zmizení záchranky“ a „uložení času“ na hlavní smyčku programu. V rámci testování algoritmů je provedena analýza úspěšnosti detekce aktivity ve srovnání s manuálně anotovanými záznamy. V rámci testování metod bylo provedeno na souboru probandů rozdělených do základních skupin dle pohlaví a zkušeností s hraním počítačových her. Veškeré statistické vyhodnocení je podrobně popsáno, stanovené závěry jsou ověřeny nejen deskriptivní statistikou, ale také pomocí statistických testů. Pro další validaci výsledků by ale bylo vhodnější rozšířit datový soubor, který je v jednotlivých skupinách nerovnoměrně zastoupený – např. 8 můžu v kategorii „hráč her“, 3 muži mimo tuto kategorii. Výsledky stanovení začátku aktivity v EMG signálu jsou srovnány s publikovanými studiemi. Pro další využití výsledků bude ale nutné verifikovat navržené metody také na veřejně dostupných datasetech. Po formální stránce je práce na velmi dobré úrovni. Vytýkám pouze nejednotné používání desetinných čárek a teček. Seznam použitých zkratek by bylo vhodnější řadit abecedně. Práce odkazuje na dostatečné množství kvalitních zdrojů. Na práci významně kladně hodnotím ucelenost popisu, kompletnost realizace – od počátečního návrhu, přes implementaci až k testování a analýze výsledků. Práce jako celek představuje kvalitní inženýrské dílo, doporučuji ji k obhajobě a hodnotím známkou výborně (A – 96 bodů).

96

eVSKP id 126755