ARBEIT, V. Metody detekce neutronů [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2020.

Mičian, Peter

Cieľom bakalárskej práce autora Víta Arbeita bolo vytvoriť rešerš fungovania a používania detektorov neutrónov. Následne sa detailne zoznámiť s detektormi neutrónov, ktoré sú k dispozícií v laboratóriu a pomocou vybraných detektorov uskutočniť meranie. Zadanie práce bolo splnené v plnom rozsahu. Hlavný prínos tkvie predovšetkým v experimentálnej časti, kde študent vytvoril detekčné Bonnerove sféry, ktoré je možné používať s rôznymi typmi detektorov neutrónov. Vytvorené sféry budú ďalej používané pri práci v laboratóriu ionizujúceho žiarenia na UEEN. Samotná práca je členená do 7 logicky nadväzujúcich kapitol, kde autor najskôr uvádza postupne teóriu neutrónov, ich moderáciu, detekciu až po realizáciu samotného experimentu. Rešerš je podrobná s veľkým množstvom dôležitých informácii a ich vysvetlením. Rešerš je vhodne doplnená obrázkami pre názorné vysvetlenie. Celkovo je použitých 49 zdrojov, ktoré sú vhodne vybraté a citované. V kapitole 5 je popis prípravy a realizácie experimentu. Táto kapitola je vhodne doplnená o schému a fotografie z prípravy a samotného merania. V závere práce sú vhodne zhrnuté prínosy a výsledky práce. Autor vynaložil mnoho úsilia pri realizácií experimentu. Veľká časť práce bola vykonávaná predovšetkým v laboratóriu. Pri prípravách experimentu študent preukázal svoju húževnatosť a odhodlanie pri riešení problémov. Študent mal záujem o danú tému a chodil pravidelne na konzultácie. Jeho práca bola systematická a dôsledná. Naplánované bolo experimentálne meranie aj na ďalších zdrojoch neutrónov na rôznych pracoviskách, avšak kvôli súčasnej situácii neboli tieto merania zrealizované. S ohľadom na vyššie uvedené skutočnosti túto prácu doporučujem k obhajobe a hodnotím ju A/90 bodov.

90

Števanka, Kamil

Práce se zaměřuje na problematiku neutronového záření a jeho detekce. V rešeršní části autor popisuje principy detekce neutronů a používané neutronové detektory. Praktická část práce byla zaměřena na výrobu Bonnerových sfér a jejich využití při porovnání vlastností třech různých neutronových detektorů. Rešeršní část práce je zpracována důkladně a je patrné, že autor nastudoval velké množství literatury, nicméně v některých případech použil nesprávné formulace či dané metody nepopsal zcela přesně. Například v obrázku 7 použil slovní spojení rozptýlené jádro. Autor často čerpal ze zahraniční literatury a je možné, že nesprávně přeložil termíny. Bylo by vhodné najít si tyto termíny v české odborné literatuře. I přes tyto nedostatky je teoretická část zpracována kvalitně. V praktické části je jasně popsána metodika experimentu a výsledky jsou přehledně zpracovány. Bakalářská práce je kvalitní a doporučuji ji k obhajobě.

93

eVSKP id 127248