BEDNARSKÝ, V. Přechody vlnovod-SIW [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2020.

Špůrek, Jan

Student Vojtěch Bednarský navrhl dva typy přechodů mezi klasickým obdélníkovým vlnovodem a vlnovodem integrovaným do substrátu – rovinný, kdy obě struktury na sebe navazují v jedné rovině a kolmý, kdy struktury mezi sebou svírají úhel 90°. Přechody byly nejprve navrženy pro pracovní kmitočet 94 GHz a následně byly kvůli zamýšlené výrobě a měření konvertovány na kmitočet 60 GHz. Student v první části práce vysvětlil teoretické pozadí řešené úlohy a čerpal z vhodné literatury. Na tomto základě následně navrhl jednotlivé prvky a sestavil numerické modely přechodů, které s pomocí elektromagnetického simulátoru charakterizoval a optimalizoval. Dosažené výsledky jsou diskutovány. Práce je tedy vhodně strukturována a jednotlivé části na sebe logicky navazují. Finální návrhy vykazují dostatečnou kvalitu pro další praktické využití. Student v průběhu roku pravidelně docházel na konzultace, kde prezentoval dosažené výsledky a domlouval se na dalším postupu. Vzhledem k epidemiologickým opatřením, která vešla v platnost v pokročilé fázi řešení práce, muselo být bohužel upuštěno od výroby a následného měření přechodů, což se odrazilo v dodatečné změně zadání. Zadání tedy považuji za splněné. Práci bych vytknul především nízkou kvalitu grafů. Písmo není sjednocené jak v rámci grafů, tak v rámci práce jako celku a jejich rozlišení je příliš nízké, vzhledem k jejich rozměrům. V práci dále postrádám ucelenější technickou dokumentaci konečných návrhů, pomocí které by přechody mohly být přímo realizovány. Anglický překlad abstraktu a klíčových slov není příliš zdařilý: „Tato práce se zabývá návrhem přechodů vlnovodů.“ Přeloženo jako: „This labour deals with the design of waveguide transitions.“ Práci doporučuji k obhajobě.

83

Láčík, Jaroslav

Cílem bakalářské práce byl návrh dvou typů přechodů obdélníkový vlnovod – vlnovod integrovaný do substrátu pro kmitočtová pásma 94 GHz a 60 GHz. Vlastní text práce je rozdělen do 7 hlavních kapitol. První kapitola stručně popisuje teorii vlnovodů obdélníkového průřezu a vlnovodu integrovaného do substrátu. Druhá kapitola shrnuje normalizované rozměry vlnovodů obdélníkového průřezu pro pásma 94 GHz a 60 GHz a rovněž pro tyto pásma jsou navrženy rozměry vlnovodu integrovaného do substrátu. Je dobré si uvědomit, že elektrické parametry použitého mikrovlnného substrátu jsou frekvenčně závislé. Bohužel, student toto v práci nijak nereflektuje. Ve třetí kapitole jsou vlnovod obdélníkového průřezu a vlnovod integrovaný do substrátu pro pásmo 94 GHz modelovány. Myslím, že zakončení vlnovodu integrovaného do substrátu s přechodem na budící vlnovodový port není správně provedeno(v dalších kapitolách se tento problém opakuje). Správně by to mělo být uděláno tak, že obě řady prokovů jsou následovány ekvivalentním vlnovodem obdélníkového průřezu o délce rovné alespoň čtvrtině délky vlny ve vlnovodu a pak by měl být aplikován vlnový port. Čtvrtá kapitole popisuje návrh podélného (schodovitého) přechodu vlnovod obdélníkové průřezu – vlnovod integrovaný do substrátu pro pásma 94 GHz a 60 GHz. Pátá kapitola se zabývá návrhem příčného přechodu vlnovod obdélníkové průřezu – vlnovod integrovaný do substrátu pro pásma 94 GHz a 60 GHz. Šestá kapitola popisuje „měřící soustavu přechodů“. Nerozumím, proč se zde student zaměřil jen na pásmo 60 GHz. Navíc tato kapitola by si zasloužila detailnější komentář. Závěrečná kapitola shrnuje dosažené výsledky. Vlastní text práce obsahuje několik chyb a nepřesností. Některé formulace jsou krokolomné. Zadání práce považuji za splněné.

81

eVSKP id 126094