LORENC, M. Řízení dopravníkového systému pro zkušebnu [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2020.

Macho, Tomáš

Úkolem pana Michala Lorence bylo navrhnout koncepci řídícího software pro řízení dopravníkového systému ve zkušebně elektromotorů, vytvořit řídící software pro PLC ve vývojovém prostředí Tia portl, řídící software odladit přímo na dopravníkovém systému ve zkušebně elektromotorů a zhodnotit dosažené výsledky. Zadání bakalářské práce navazovalo na předchozí semestrální práci. Náročnost zadání nebyla příliš vysoká, protože se jednalo pouze o tvorbu programového vybavení pro PLC. Průvodní zpráva obsahuje 36 stran a je členěna do 8 kapitol. Autor v práci popsal řízenou technologii, požadavky zákazníka, použitá čidla i akční členy, uvedl základní informace o PLC firmy Siemens a vývojovém prostředí Tia Portal. Podstatně horší úroveň má kapitola 6, která popisuje návrh a implementaci řídícího programu, tedy stežejní část zadání práce. Na začátku podkapitoly „6.1 Návrh koncepce řídícího programu“ autor uvádí: „Dle rady zkušenějších bude program dělen na několik základních bloků“. Konkrétní rozdělení do jednotlivých bloků však nijak nezdůvodňuje. Student v práci vůbec neuvádí seznam vstupů a výstupů, jejich označení a datové typy. V práci jsou pouze části programu. Celý program měl být v příloze k práci, kterou však pan Lorenc do systému nevložil. Na základě útržků programu v textu nelze ověřit funkčnost celého programu ani správnost a rozsah programátorských prací. Proto musím konstatovat, že student nesplnil bod 4 zadání. Po jazykové stránce práci lze vytknout: - velké množství netechnických, krkolomných a zkomolených vět (např: „Pokud zde dojde k poruše setuje se bit porucha.“, nebo „S odstupem asi tří měsíců od byla provedena modifikace pro zákazníka.“), - nevhodné a nevýstižné názvy kapitol (např. „6 Software“) a tabulek („Tabulka Siemens SM 1221“). Jako literaturu pan Lorenc používal převážně firemní dokumentaci k PLC a internetové zdroje. Pan Lorenc bohužel se mnou jako s vedoucím nekonzultoval postup prací, text práce mi poslal 6 dní před odevzdáním. O tom, že nehodlá vložit vytvořený software do přílohy práce, mě neinformoval. Bohužel musím konstatovat, že pan Lorenc neprokázal splnění hlavního cíle práce – vytvoření řídícího programu pro PLC v prostředí Tia portál, proto jako vedoucí hodnotím práci pana Michala Lorence známkou F/49 bodů a navrhuji komisi, aby nechala pana Lorence práci dopracovat.

F
49

Pásek, Jan

Téma bakalářské práce pana Michala Lorence je „Řízení dopravníkového systému pro zkušebnu“. Jedná se o dopravníkový systém pro přepravu palet s motory do a z diagnostické stanice. Náročnost zadání je velmi nízká a hraničí s úrovní obecné náročnosti na bakalářskou práci. V prvních kapitolách prezentuje autor technologickou funkci řízeného zařízení a požadavky na jeho řízení. Tím splnil 1. bod zadání. V kapitole 3. představuje programovatelný automat SIMATIC S7-1200, který, zřejmě dle přání zákazníka/zadavatele, zvolil pro řízení dopravníkové linky. Ve 4. kapitole pokračuje popisem vývojového prostředí TIA Portal a programovacích jazyků, které toto prostředí nabízí. Význam této kapitoly je velmi pochybný, vzhledem k tomu, že jde o zařízení a SW obecně známé a rozšířené a popisný text není nic více, než zmatečné floskule. Totéž platí o pokusu o popis vizualizačního SW WinCC. V kapitole 5. se autor zaměřuje na čidla, akční členy a ovládací prvky, kterými je řídicí systém dopravníkové linky vybaven. Tím uzavřel pan Lorenc seznamování se s použitými zařízeními a v tomto smyslu naplnil 3. bod zadání. Následuje návrh koncepce řídicího softwaru linky. Koncepci autor vytvořil jako definování tří bloků: stav linky, signalizace, automatický chod – ten dále označuje jako hlavní blok a v jeho rámci řeší přejezdy palet mezi dopravníky, přívoz palety z vozíku na dopravník a odvoz palety z posledního dopravníku na vozík. Koncepci prvních dvou bloků pouze stručně popisuje, u hlavního bloku uvádí i jednoduché vývojové diagramy. Vytvoření programu je nejslabším článkem celé bakalářské práce. Student smysluplně nezdůvodňuje, proč používá pro dílčí funkce programu funkční bloky a firemní programovací standard. Vlastní kód je vytvořen nejjednodušší formou, jen aby se vykonala funkce přesunu palety. Program postrádá seznam vstupů a výstupů, jejich označení a typy. Chybí sebemenší zmínka o použití datových bloků. Volání funkčních bloků pro přejezdy je zamlženo v „nějakém“ bloku, který podle autora propojuje jednotlivé komponenty a zajišťuje kompletní funkci celého programu. Spíš to vyvolává dojem, že neví, jak cyklický program PLC funguje. Dokumentace k programu je nedostatečná. Vlastní kód programu nebyl k bakalářské práci přiložen, není tedy možno ověřit jeho úplnost, a zdali je vůbec implementovatelný do PLC; vede to k pochybnostem, zda nějaký funkční program byl vytvořen. Z tohoto pohledu jsem nucen prohlásit, že 4. bod zadání „Vytvořte řídící program pro PLC v prostředí TIA Portal“ nebyl splněn. Stylistické zpracování textu, volba slov a konstrukce vět nesou známky cizojazyčné češtiny. Text připomíná češtinu, která vznikne robotickým překladem z cizího jazyka. Autor je podle jména národností Čech, ale firma, ve které práci vytvářel je německá. Snad tuto záhadu objasní student při obhajobě. Vzhledem k okolnostem a faktům, která jsem v hodnocení uvedl, bakalářskou práci pana Michala Lorence hodnotím stupněm nevyhovující F.

F
45

eVSKP id 126890