NOVOTNÝ, J. Řídicí systém pro zařízení využívající obnovitelné zdroje energie [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2020.

Benešl, Tomáš

Zadání bakalářské práce bylo zaměřeno na návrh řídicího systému pro obnovitelné zdroje energie. Úkolem studenta bylo zjistit možnosti komerčních řízení a následně navrhnout vlastní řešení hw a sw. Vlastním požadavkem studenta bylo také využít také komerční PLC a porovnat výsledky. Autor na bakalářské práci pracoval průběžně, postupoval iniciativně, v průběhu řešení konzultoval postup prací a věnoval své bakalářské práci nadstandardní množství času. Výsledná bakalářská práce je uspořádána logicky a je zpracována velice kvalitně. Rozsahem odpovídá bakalářské práci a po odborné stránce dle mého názoru požadavky na bakalářskou práci značně převyšuje. V jednotlivých kapitolách student nejprve provátí literární rešerši a následně koncipuje návrh svého řešení. Na konci diskutuje dosažené výsledky. Práce svědčí o znalostech studenta bakalářského studia. Jako slabší stránku hodnotím v práci použité literární zdroje, ale jelikož se vyjma literární rešerše jedná o autorovu práci, lze to považovat za minoritní problém. Pan Novotný zvládl samostatně úspěšně zpracovat reálné komplexní zadání a z výše uvedených poznatků hodnotím práci 95 body - A.

95

Bradáč, Zdeněk

V rámci bakalářské práce měl student nastudovat možnosti využití obnovitelných zdrojů energie vhodných pro provoz v ostrovním režimu. Od zadavatele měl dále student předepsán jako zdroj energie vodní zdroj s malou vodní turbínou. Z tohoto důvodu měl student navrhnout řízení takovéto malé vodní elektrárny pomocí mikrokontrolérového systému, který sám vyvine a oživí. Nedílnou součástí práce studenta mělo být dále porovnání řízení malé vodní elektrárny pomocí industriálního PLC se studentem zrealizovaného řídícího systému založeného na mikrokontroléru. Pro celkovou realizaci měl dále student vytvořit kompletní elektro-dokumentaci silové části. Bakalářská práce je dobře rozvržena a obsahuje všechny nezbytné kapitoly ve vhodném pořadí. V úvodní části se student věnuje rozboru obnovitelných zdrojů energie a jejich řízení na základě literární rešerše a průzkumu veřejných informačních zdrojů. V další části práce se student zabývá návrhem silové části zapojení malé vodní elektrárny. Následně student popisuje modelovou situaci řízení toho systému pomocí programovatelného automatu. Další kapitola se věnuje již podstatně bakalářské práce, a to návrhu a realizaci komplexního mikrokontrolérového řídicího systému. Předposlední část práce se věnuje tvorbě programového vybavení, měření regulované soustavy, návrhu regulátorů a ověření parametrů. Poslední část práce shrnuje dosažené výsledky, hodnotí vlastní realizaci řídícího systému malé vodní elektrárny a diskutuje možnosti dalšího zlepšení. Vlastní předložená bakalářská práce je velice rozsáhlá a na velice vysoké úrovni, a směle snese srovnání s nadprůměrnými diplomovými pracemi. Student prokázal až neuvěřitelné schopnosti a znalosti v oblasti návrhu elektronických obvodů, které bych u studenta bakalářského stupně studia vůbec neočekával. Bohužel v kapitolách věnujících se návrhu HW student vůbec neuvádí, jakým způsobem určil hodnoty součástek. Musím přesto konstatovat, že práce je skutečně výborná, splnila veškeré body zadání a až na několik málo výtek ji hodnotím velice kladně. V práci se objevilo několik málo chyb, které unikly zraku autora, ale které nikterak nesnižují úroveň práce. Pokud práci udělal skutečně sám student, musím ji hodnotit jako výbornou a doporučit ji k obhajobě.

96

eVSKP id 126926