BALÁŽOVÁ, V. Aplikace vybraných způsobů ocenění na atypický rodinný dům [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Ústav soudního inženýrství. 2020.

Hlavinková, Vítězslava

Diplomová práce je obsáhlá, zahrnuje problematiku cenových podílů a tržního ocenění atypického rodinného domu. Teoretický základ práce je přiměřený, jsou uvedeny všechny podstatné pojmy související s řešenou problematikou. Analytická část diplomové práce převažuje, autorka se posouzení rozdílů cenových podílů zabývá poměrně komplexně, demonstrace je provedena na novostavbě jednoho rodinného domu, porovnává cenové podíly z podrobného položkového rozpočtu programu Builpower, z THU a z cenového předpisu, upozorňuje na rozdíly v členění položek a popisuje, jakým postupem lze přes částečnou nekompatibilitu dospět ke srovnání tří odlišných systémů. V 10. kapitole je nastíněn možný postup pro určení korekčního koeficientu vegetační střechy, který se mohl být včleněn do ocenění nákladovým způsobem podle cenového předpisu, obdobně jako koeficient účelového využití podkroví. Jak sama autorka uvádí, vyčíslení navrženého koeficientu přepočtu pro vegetační střechu by samozřejmě musel být ještě podložen dalšími vzorky, což však nebylo předmětem zadání. Velká pozornost je věnována srovnání výstupu jednotlivých metod ocenění, nejen třem sadám cenových podílů, ale i tržnímu ocenění. Nad rámec zadání je uvedena i samostatná databáze realizovaných prodejů. Srovnání výsledků vyhodnocení databází s rozdílem jen 100 000 Kč potvrzuje v úvodu práce uvedené hodnocení trhu s rodinnými domy v Ostravě. Všechny výsledky jsou přehledně uvedeny v tabulkách v kapitole 11, jen v grafu č. 10 jsou prohozené popisky (v textu a předchozích grafech jsou hodnoty uváděny správně). V závěrečné kapitole jsou zdůvodněny rozdíly mezi výsledky jednotlivých metod. Z práce je zjevné, že požadovaného cíle uvedeného v zadání bylo dosaženo, zpracovaná problematika byla pochopena a autorka práce je schopná dojít k vlastním závěrům. Diplomovou práci doporučuji k obhajobě.

Splnění cíle a rozsahu zadání A
Úroveň zpracování teoretické části tj. poznatky získané studiem B
Úroveň zpracování analytické části tj. zpracování podkladů a vstupních dat, použité metody A
Odborná úroveň diplomové práce A
Přínos pro praktické i teoretické využití A
Práce s literaturou (citace), přehled literatury dle normy ČSN ISO 690 a 690-2 B
Formální uspořádání a úprava (text, grafy, tabulky) a odborná jazyková úroveň B

Vala, Vlastimil

Cíle diplomové práce byly splněny. Autorka práce určila dle zadání tržní hodnotu a cenu zjištěnou atypického domu. Vybrán byl rodinný dům s tzv. vegetační střechou. Dále byla posouzena shoda cenových podílů v oceňovací vyhlášce s cenovými podíly vybraného rodinného domu. Navržena byla korekce výpočtu ceny v cenové předpise. Tržní hodnota byla určena porovnání s využitím nabídkových a realizovaných cen. K tomuto účelu autorka vytvořila databáze vzorků nabídkových a realizovaných cen. Práce byla vypracována v jazyce slovenském, v práci byla popsána část odborných termínů v jazyce českém. Dle mého názoru není vhodné odborné termíny převzaté z české legislativy uvádět v některých částech slovensky a v jiných česky (patrně bez jakéhokoliv systému), viz části práce „2 Základná terminológia" • Chyby V části „12.2.2 Trhové ocenenie metodou priameho porovnania"je uvedeno: „Při výpočte s cenami realizovanými, bol použitý koeficient redukcie na pramen ceny KCR S hodnotou 0,95" Ve skutečnosti autorka tento koeficient použila při výpočtu „priameho porovnania s cenami z inzercie (Příloha č. 7)" Graf č. 10. Patrně záměna výsledku přímého porovnání a podle oceňovací vyhlášky.

Úplnost vypracování A
Zvolený přístup k řešení cíle diplomové práce C
Úroveň zpracování diplomové práce tj. originalita řešení, způsob zpracování podkladů, vstupních dat, použité metody C