VICANOVÁ, N. Prostor jako paradigma výuky [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta architektury. .
Kvalitně zpracovaný projekt s alternatívním pohledem na zadání a program budov. Studentka neopustila po celou dobu zpracování svůj původní koncept školy jako manufaktury pro vzdělávání, industriální výraz propsala citlivě do návrhu s vizí nenarušit urbanistickou strukturu lokality a zároveň začlenit objekty školních budov do veřejného prostoru města. Architektonické i konstrukční řešení podrobila mnoha kritickým analýzám a pro daný koncept volila i přiměřené grafické zpracování.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Přístup studenta ke zpracování | A | aktivní, otevřená kritickým konzultacím, konzistentní v názoru na zadání i vlastní návrh |
Předloženou bakalářskou práci doporučuji k obhajobě a navrhuji hodnocení B87.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Urbanistické řešení | B | Autorka rezignovala na nástup do areálu z křižovatky Úvoz a Údolní, kde je vestavěn památkově chráněný objekt bývalého Anatomického ústavu a rozhodla se pro otevření na opačném konci, na křižovatce ulic Tvrdého a Úvoz, které jsou z pohledu pěších méně frekventované a atraktivní. To vyvažuje odvážným gestem solitérního výškového objektu ateliérů odsunutého za podélnou hmotu dílen dotvářející blokovou strukturu (v rámci bakalářské práce můžeme ponechat stranou, zda je výškový objekt v tomto místě reálný). Na zvážení zůstává, zda je měřítko vstupních prostor a nároží s kavárnou, jež jsou nástupním prostorem do celé instituce a mají fungovat i pro veřejnost, dostačující, a zda nemohly být řešeny velkoryseji, například i společně s výstavním prostorem, který v návrhu chybí. | |
Provozní řešení | B | Jasné vyčlenění převážně administrativních funkcí do historické budovy podél rušné ulice Úvoz, ateliérové výuky do samostatné věže a dílen a učeben do dalšího křídla je logické a provozně čisté. I když autorka deklaruje snahu o popření tradiční a pro dnešní pojetí výuky zastaralé dispozice s centrální úzkou chodbou lemovanou učebnami, vznikají uvnitř zvoleného konstrukčního systému místy právě takové situace a dispozice v některých dílčích partiích působí nepřehledně. | |
Technicko konstrukční řešení | A | Zvolené konstrukční řešení je zcela v souladu se zvolenou architektonickým záměrem „továrny“ na výuku architektů. | |
Architektonické řešení | B | Zvolený přístup vědomě rezignuje na utváření prostorově či objemově jedinečných zážitků, které mohou na jedné straně inspirovat budoucí architekty, ale také výrazně ovlivňovat jejich přístup k budoucí tvorbě. Místo toho se snaží stát neutrálním pozadím, „výrobní halou“, a v tomto přístupu je návrh přesvědčivý (jak volbou konstrukčního systému, tak i materiálu uliční fasády, který potlačuje veškeré detaily). Zároveň však autorka ve zprávě zmiňuje, že se chce vyhnout monotónnosti a nabízet místa s různorodou atmosférou. Skeletová konstrukce s konstantní konstrukční výškou je však poměrně značně homogenní. K jisté různorodosti by v rámci zvoleného konstrukčního systému mohlo vést například propojení některých místností přes dvě patra apod. | |
Formální úroveň | A | Návrh je přehledně a čistě graficky prezentovaný, grafické pojetí perspektivních pohledů souzní s estetickým záměrem projektu. |
eVSKP id 126772